به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش فشارهای نظارتی و نزدیک شدن به زمان راه‌اندازی ارتقاء شاپلا (Shapella) که برای روز 12 آوریل (23 فروردین) برنامه‌ریزی شده است، میزان اتریوم استیک شده اندکی کاهش یافته است.

روز نهم آوریل (20 فروردین)، پلتفرم تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای گلس‌نود (Glassnode) گزارشی در مورد وضعیت فعلی اکوسیستم استیکینگ اتریوم منتشر کرد. طبق داده‌های موجود، فعالیت‌های استیکینگ به دلایلی که به آن اشاره شد در حال کاهش است.

چالش‌های جدید سر راه اتریوم

رگولاتورهای مالی ایالات متحده در سال جاری ارزهای دیجیتال را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) قاطعانه مدعی است که اتریوم (ETH) یک اوراق بهادار ثبت نشده است و با وجود اینکه هیچ قانون رسمی در کنگره تصویب نشده است که بتوان با استناد به آن اتر را اینگونه طبقه‌بندی کرد، ولی این کمیسیون با سپرده‌های استیکینگ این شبکه به مقابله برخواسته است.

 

همانطور که می‌دانید، در تاریخ 12 آوریل شبکه اتریوم تحت یک ارتقاء مهم قرار خواهد گرفت. هارد فورک شاپلا (Shapella) که به نام هارد فورک شانگهای نیز شناخته می‌شود، رهاسازی مرحله‌ای اترهای موجود در زنجیره بیکن (Beacon Chain) را امکان پذیر می‌کند.

اتریوم

طبق گفته گلس‌نود، این دو عامل باعث کاهش سپرده‌ها در پلتفرم استیکینگ اتریوم شده‌اند. این شرکت خاطرنشان کرده است که صرافی‌های متمرکز اصلی مانند کوین‌بیس، بایننس و کراکن سهم زیادی از بازار خود را به پلتفرم لایدو واگذار کرده‌اند.

“وقتی گرد و غبار کشمکش‌های میان سه غول بزرگ بازار فرو نشست، این لایدو بود که پیروز از میدان خارج شد و از آن زمان همچنان بر جریان ورودی سپرده‌ها تسلط دارد. اکنون روند سپرده گذاری اتر توسط ارائه دهندگان خدمات استیکینگ، تغییر واضحی را در تخصیص سپرده‌ها نسبت به روزهای ابتدایی راه اندازی زنجیره بیکن میان کراکن، بایننس و کوین بیس طول زمان نشان می‌دهد.”

در حال حاضر لایدو (Lido ) تقریباً یک سوم از کل اتریوم استیک شده را به خود اختصاص می‌دهد که معادل حدود 11 میلیارد دلار از 5.9 میلیون اتر موجود است.

صرافی‌های متمرکز مانند کوین‌بیس، کارمزد سنگین 25 درصدی از پاداش‌های استیکینگ دریافت می‌کنند. کارمزدهای کوین‌بیس برای سایر دارایی‌ها مانند کاردانو (ADA) و سولانا (SOL) حتی از این هم بالاتر است.

در همین حال، لایدو پورسانتی 10 درصدی دریافت می‌کند و پتانسیل کسب سود اضافی در پلتفرم‌های دیفای (DeFi) را از طریق توکن‌های استیکینگ خاص خود موسوم به Lido Staked ETH (stETH) را ارائه می‌دهد. همین امر می‌تواند تغییر مشاهده شده به مروز زمان را توضیح دهد زیرا سرمایه گذاران باهوش به پلتفرم‌هایی روی می‌آورند که سودآوری بیشتری دارند.

البته تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که پس از ارتقای شاپلا (Shapella)، و همزمان با آزاد شدن اتریوم از زنجیره بیکن، پلتفرم‌های لیکوئید استیکینگ تقویت خواهند شد.

طبق اطلاعات پلتفرم ردیابی Ultrasound.Money، در حال حاضر در مجموع 18.1 میلیون اتر (ETH) استیک شده با ارزشی حدود 33.7 میلیارد دلار وجود دارد که 15 درصد از کل عرضه این ارز را نشان می‌دهد. پس از ارتقاء شاپلا، این اترها به تدریج برای برداشت طی هفته‌ها و ماه‌های بعد آزاد می‌شوند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array