حامد بیدی در پاسخ به خبرنگار ایران دکونومی در رابطه با چالش‌های سال گذشته این کسب‌وکار چالش برانگیز گفت:

کارزار از بدو شکل‌گیری و در ادامه پر از چالش‌های مختلف بوده و البته دور از انتظار هم نبود. معمولاً برای افراد سوال است که چگونه با وجود این چالش‌ها ادامه می‌دهم!

چالش‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم، مثلاً در یک دوره در سال 98 پلتفرم کارزار فیلتر و مجدد بعد از گذشت چند ماه رفع فیلتر شد؛ یا مشکل مجوز و پاس‌کاری برای دریافت آن. زمانی که پروژه رشد کرد و بزرگ شد، بازخواست‌های نهاد و ادارات شروع شد و صحبت این بود که چرا این کار را انجام می‌دهید.

در واقع بخشی از روتین زندگی من پاسخ و توضیح دادن به افراد، نهادها و ادارات بزرگ و کوچک است. مثلآً حراست یک اداره عادی در یک شهرستان کوچک که با تهدید گاهی تصور می‌کنید که از مهم‌ترین لایه امنیتی است. جنس دغدغه‌ها امنیتی است مثل عدم ایجاد تجمع. در حالی که کارزار خود را آلترناتیو ایجاد تجمع نمی‌داند.

کارزار، تجمع و … ابزارهایی برای اعتراض مدنی جامعه هستند.

ما با فراز و فرودهای زیادی ادامه دادیم، اما متاسفانه اتفاقات تلخ سال گذشته محدودیت‌ها بیشتر شد و جو کلی جامعه باعث شد که فعالیت‌های ما محدودتر شود. اما در طی چند ماه اخیر فعالیت‌ها بیشتر شد و مردم مجدد برای اعتراض و مطالبات خود از این ابزار مدنی استفاده می‌کنند.

کارزاری در حوزه اکوسیستم استارتاپی در جریان است؟

کارزاری برای مشکلات مجموعه تیوان در جریان است. به‌شخصه بابت این اتفاقات و مشکلاتی که برای مجموع تیوان اتفاق افتاده متاثر هستم. البته این روزها چالش و مشکلات برای بیشتر بازیگران اکوسیستم استارتاپی وجود دارد. کارزاری هم در چند رزو گذشته با موضوع اینترنت طبقاتی شکل گرفته است و در واقع نوعی هم‌پیمانی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی به‌شمار می‌رود؛ چون اخیراً اعلام شد که اینترنت طبقاتی برای برخی مکان‌ها مثل کارخانه‌های نوآوری قابل دسترسی است. این موضوع اعتراض نیست و تشویق برای عدم استفاده از این قابلیت تبعیض‌آمیز یا قولی آپارتاید نوین استفاده نکنند.

اینوتکس 2023 چگونه است؟

برای فعالیت امیدوارانه افراد و اینکه موضوعات پنل‌ها و استیج‌ها نگاهی به مسائل روز دارد، خوشحالم. اما بخش نمایشگاهی ناامیدکننده بود، در سال 2023 توقع یک نمایشگاه بزرگ فناوری و نوآوری را در ایران داریم. 10 سال پیش ایران در اکوسیستم استارتاپی و نوآوری حرفی برای گفتن داشت، اما در در زمان فعلی در مقایسه با رویدادهای کشورهایی مثل جی‌تکس امارات فاصله زیاد است. برای هدررفت پتانسیل‌هایی که بود و هست متاسف می‌شوم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array