به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و طبق آخرین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق هسته ای جهانی در سال 2025 به بالاترین حد خود خواهد رسید، زیرا کشورهای بیشتری به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این فناوری روی می‌آورند.

براساس آخرین گزارش سازمان بین المللی انرژی، تولید هسته ای در شروع تجدید حیات است و انتظار می‌رود تا سال 2026 به طور متوسط سالانه 3 درصد افزایش یابد. این رشد عمدتاً توسط نیروگاه‌های جدیدی در چین و هند صورت خواهد گرفت؛ اگرچه کره جنوبی و اروپا نیز در حال ایجاد تأسیسات هسته‌ای جدید هستند.

انتظار می‌رود فرانسه پس از اتمام تعمیر و نگهداری تاسیسات، تولید انرژی هسته ای خود را افزایش دهد؛ در حالی که ژاپن در مسیر راه اندازی مجدد برخی از نیروگاه‌های هسته ای خود قرار دارد.

بریتانیا، سوئد و سوئیس نیز از جمله کشورهایی هستند که در مسیر افزایش تولید برق هسته ای داخلی؛ با افزایش طول عمر عملیاتی نیروگاه‌های موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید، در تلاش برای افزایش امنیت انرژی خود به دلیل افزایش تقاضای برق هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و رنسانس جهانی هسته ای، امکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طی سه سال آینده را فراهم می‌کند.

«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه خود گفت: «بخش برق در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری در اقتصاد جهانی گاز CO2 تولید و منتشر می‌کند. به این ترتیب مایه دلگرمی است که رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش مداوم انرژی هسته ای در مسیری قرار گرفته که افزایش تقاضای جهانی برق در سه دوره آینده را لحاظ کرده و پوشش خواهد داد.»

در پی بحران انرژی سال 2022 که عمدتاً توسط تحریم های غرب علیه روسیه آغاز شد، بسیاری از دولت‌ها تصمیم گرفتند که بخش هسته ای خود را احیا کنند. تعدادی از کشورها، به ویژه ژاپن و آلمان، پس از فاجعه فوکوشیما در سال 2011 از این صنعت خارج شده بودند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که نفوذ روسیه و چین در بخش هسته ای در حال افزایش است و این دو کشور فناوری 70 درصد از راکتورهای در حال ساخت را در سراسر جهان فراهم می‌کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که انتظار می‌رود بیشتر ظرفیت جدید فوق الذکر، از چین و هند تامین شود.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array