به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان است و بزرگترین برداشت کننده گندم است. مقصد بیشتر غلات روسیه، کشورهای ترکیه، مصر و آذربایجان بود. اتحادیه اروپا یکی از شرکای اصلی تجاری روسیه قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بود.

اتحادیه اروپا پس از درگیری اوکراین، چندین دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده است. این اقدامات بخش انرژی، بانک ها، بزرگترین شرکت استخراج الماس جهان و سایر مشاغل را هدف قرار داده است.

براساس آخرین خبرها، اتحادیه اروپا قصد دارد بر واردات غلات از روسیه و بلاروس تعرفه وضع کند؛ به طوری که تعرفه 95 یورویی (103 دلار) به ازای هر تن بر غلات، دانه‌های روغنی و محصولات مشتق شده مانند روغن نباتی با منشأ روسیه و بلاروس، وضع خواهد شد.

این طرح توسط «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل اعلام شد و براساس آن بر واردات غلات از هر دو کشور تا 50 درصد عوارض وضع می‌شود. «فون در لاین» اعلام کرد که این اقدام برای جلوگیری از بی‌ثبات شدن بازار اتحادیه اروپا در این محصولات طراحی شده است. مقامات اتحادیه اروپا قبلاً ادعا کرده بودند که مسکو با غلات ارزان بازار این اتحادیه را تسخیر کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین درباره این اقدام گفت: «مصرف‌کنندگان اروپایی قطعا متضرر خواهند شد» و آن را «نمونه بارز دیگری از رقابت ناعادلانه» خواند. او افزود که روسیه بازارهای صادراتی جایگزین زیادی به جز اتحادیه اروپا برای غلات خود دارد.
واردات غلات، دانه های روغنی و محصولات مشتق شده از روسیه و بلاروس فقط حدود 1 درصد از کل بازار اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد و تامین کنندگان داخلی بخش عمده آن را تامین می‌کنند.

منبع: aljazeera

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array