به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از وزارت بازرگانی چین، افزایش تعرفه بر صادرات این کشور آسیایی باعث ایجاد تنش شده است.

وزارت بازرگانی چین هشدار داد که اتحادیه اروپا در صورت ادامه تشدید تنش‌ها ممکن است یک “جنگ تجاری” به راه بیندازد؛ چراکه با توجه به تحقیقات هشت ماهه چین در مورد رفتار ضد یارانه‌ای کشورهای اروپایی در مورد خودروهای برقی چینی، می‌توان این اتحادیه را به اقدامات ناعادلانه متهم کرد.

این هشدار پس از آن اعلام شد که هفته گذشته اتحادیه اروپا تعرفه‌های سنگین تا 38 درصد بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی اعمال کرد و پکن نیز با رفتارهای ضد دامپینگ و با اعمال تعرفه بیشتر بر برخی از محصولات گوشتی این بلوک به آن پاسخ داد. پکن قبلاً هشدار داده بود که در پاسخ به این مالیات، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که طرف اروپایی به تشدید تنش تجاری ادامه می‌دهد و ممکن است یک «جنگ تجاری» را آغاز کند و افزود: «رویکرد اتحادیه اروپا نوعی حمایت‌گرایی است.»

به گزارش رویترز، بیانیه وزارت بازرگانی چین حدود یک ساعت قبل از ورود «روبرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان به پکن منتشر شد. سفر سه روزه «هابک» به چین اولین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از زمانی است که بروکسل پیشنهاداتی را مطرح کرد که می تواند به تجارت آلمان آسیب برساند.

در همین حال، خودروسازان چینی هفته گذشته از پکن خواستند تا تعرفه خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگتر را که از اروپا وارد می‌شوند، افزایش دهد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که صادرات خودرو اتحادیه اروپا به چین در سال 2023 به ارزش 19.4 میلیارد یورو (20.8 میلیارد دلار) بوده است، در حالی که این اتحادیه به ارزش 9.7 میلیارد یورو خودروهای الکتریکی از چین خریداری کرده است.

کارشناسان صنعت خودروسازی هشدار داده‌اند که با توجه به اینکه بازار چین یکی از بازارهای اصلی مقصد خودروهای آلمان است، خودروسازان آلمانی بیش از همه در معرض هرگونه اقدام متقابل از سوی پکن خواهند بود.

این اقدام اتحادیه اروپا در پی افزایش چهار برابری تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای برقی چینی به بیش از 100 درصد در اوایل ماه جاری صورت گرفت که بر 18 میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین تأثیر گذاشت.

پکن هشدار داده است که چنین اقداماتی اصول رقابت منصفانه را نقض می‌کند و نه تنها به ثبات تجارت جهانی آسیب می‌رساند، می‌تواند باعث بروز یک جنگ تجاری احتمالی شود.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array