به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کوین بنکستون، مشاور ارشد مدیریت هوش مصنوعی در ایکس با طرح این ادعا که بعد از بازکردن یک فایل PDF از یک اظهارنامه مالیاتی در Google Docs، جمینای گوگل (Gemini) بدون درخواست او خلاصه‌ای از اظهارنامه‌هایی را ارائه کرده است که قبلاً در گوگل درایو ذخیره شده بودند، اعلام کرد این ابزار هوش مصنوعی فایل‌های PDF ذخیره شده در گوگل درایو را بدون اجازه اسکن می‌کند.

آیا ادعای دسترسی غیرمجاز جمینای به اطلاعات کاربران صحت دارد؟

این ادعای بنکستون نگرانی‌هایی را پیرامون حفظ حریم خصوصی کاربران در این دستیار هوش مصنوعی مطرح کرده است. پلتفرم تامز هاردویر (Tom’s Hardware) ضمن اشاره به اظهارات بنکستون در ایکس می‌گوید به نظر می‌رسد این مشکل فقط برای فایل‌های PDF وجود دارد. به عقیده بنکستون وقتی وی یک فایل PDF را باز کرده و روی دکمه Gemini کلیک‌کرده است تا از قابلیت‌های آن در این زمینه آگاه شود، احتمالاً به جمینای گفته‌ شده است که اجازه دارد به‌محض باز‌شدن یک فایل PDF روی صفحه ظاهر شود و درباه آن فایل توضیحاتی ارائه دهد.

جمینای گوگل

البته وی ادعا می‌کند تنظیمات مربوط به غیرفعال‌کردن جمینای در Google Docs سیستم او، از قبل غیرفعال بوده است. بنکستون با دانش و تخصص خود در زمینه هوش مصنوعی اینگونه استدلال می‌کند که «درست است که سیستم‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارتقای خود و داشتن عملکردی بهتر باید با داده‌های کاربران مختلف آموزش داده شوند، ولی بهتر است گوگل روی گزینه‌ای کار کند که به کاربران اجازه دهد میزان اهمیت و حساسیت داده‌های خود را مشخص کنند، سپس این داده‌ها برای پردازش در اختیار جمینای قرار بگیرند.»

هرچند گوگل هنوز درباره این ادعا اظهارنظر نکرده است و احتمال رد آن توسط این شرکت وجود دارد ولی اظهارات بنکستون با بازخوردهای متفاوتی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. عده‌ای از کاربران ضمن ابزار تاسف مدعی شدند که احتمالاً گوگل از سرویس‌های بهره‌وری خود به ‌عنوان مرکزی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند و شاید حتی مخفیانه به سایر داده‌های کاربران نیز دسترسی داشته باشد.

منبع: tomshardware

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array