به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بنیاد غیرانتفاعی سوئیس آنوما (Anoma) بودجه قابل توجهی را برای ادامه توسعه و تحقیق در معماری بلاکچین نسل سوم خود دریافت کرده است.

سومین سری جمع‌آوری سرمایه، 25 میلیون دلار را برای این سازمان تضمین کرد، که در حال ساخت چیزی است که به عنوان معماری بلاکچین هدف محور تعمیم یافته است. این فناوری برای ایجاد امکان توسعه برنامه‌ها و سرویس‌های کاملاً غیرمتمرکز (DApps) از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تا پروتکل‌های جمع‌آوری بلاکچین تبلیغ می‌شود.

آدریان برینک (Adrian Brink)، یکی از بنیانگذاران آنوما به کوین تلگراف گفت که معماری نسل سوم آن نسبت به پروتکل‌های قرارداد هوشمند موجود مانند اتریوم و ماشین مجازی اتریوم (EVM) قابلیت ترکیب و سهولت استفاده بیشتری را ارائه می‌دهد.

برینک تکامل سیستم‌های بلاکچین را مطرح کرد و بیت کوین اولین نسل از معماری‌های تسویه اسکریپت‌پذیر است. اتریوم به نسل دوم با معماری حل و فصل قابل برنامه‌ریزی تبدیل شد، در حالی که آنوما به دنبال تمرکززدایی بیشتر برنامه‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین است:

آنوما اولین معماری است که قابل برنامه‌ریزی است و نسل سوم معماری‌هایی را نشان می‌دهد که با معماری‌های کنونی تراکنش و بلاکچین متضاد هستند.

آخرین سری جمع‌آوری کمک مالی آن برای حمایت از توسعه و ابتکارات تحقیقاتی در حال انجام برای معماری آنوما و همچنین ابزارهای توسعه دهنده برای اکوسیستم آن اختصاص یافته است.

برینک بر اصل طراحی اصلی آنوما یعنی تمرکز محوری تأکید کرد، که نسخه‌های کاملاً غیرمتمرکز برنامه‌های کاربردی موجود، مانند جمع‌آوری‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. بازارهای توکن غیرقابل تعویض (NFT) مانند اوپن‌سی (OpenSea) و فلش‌باتز (Flashbots) و صرافی‌های غیرمتمرکز که دارای اجزای متمرکز و کارکردهای تسویه زنجیره‌ای محدود هستند.

“این مورد برنامه‌ها را قادر می‌سازد که بر اساس پروتکل‌های قراردادهای هوشمند موجود غیرمتمرکز ساخته شوند، مانند گیت‌کوین (Gitcoin) کاملاً غیرمتمرکز، پول جمعی، مالی مشارکتی؛ دائوس (DAOs) چند بعدی، جمع‌بندی زمان اجرا، یا مبادله چند متغیره چند جانبه است.”

برینک طراحی آنوما را به‌عنوان یک برداشت کاملاً جدید در مورد چگونگی معماران صنعت سیستم‌های غیرمتمرکز، در مقایسه با رویکردهای تراکنش یا بلاکچین محور مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر بلاکچین‌ها توصیف می‌کند.

گزارش ژوئیه 2022 (تیر1401) از چینالیسیز (Chainalysis) چشم‌اندازی را مطرح کرد، با بی‌ان‌بی چین (BNB Chain)، الگوراند (Algorand)، و آوالانچ (Avalanche) به عنوان زنجیره‌های رقیب لایه 1 برای اتریوم که به دنبال ارائه مقیاس‌پذیری یا امنیت بیشتر هستند.

تعداد زیادی بلاکچین لایه 1 در قالب بیت کوین و اتریوم طراحی شده است که عملکرد تراکنش و قرارداد هوشمند را تقویت می‌کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array