به گزارش ایران دکونومی، این هفته جلسه بررسی دستمزد کارگران بوسیله شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارگری، دولت و کارفرمایان برگزار می‌شود‌.

دلیل افزایش سرسام آورهزینه های زندگی و کم ارزش شدن پول ملی در پی رشد نرخ تورم طی چند سال اخیر بخش عمده ای از کارگران با کوچ از کلانشهرها به حاشیه شهرها کشیده شده اند، از طرفی خیلی از سرپرستان خانوار این روزها نمی توانند هزینه سنگین سبد مصرفی، آموزش فرزندان، درمان و…پوشش دهند، در چنین شرایطی انتظار کارگران از شورای عالی کار و کمیته دستمزد این است که رقمی را برای مزد سال آینده کارگران تعیین کنند که بتوانند حداقل یک زندگی مناسب و شرافتمندانه را داشته باشند.

در جلسه قبلی این شورا که قرار بود با محوریت بررسی نرخ دستمزد برگزار شود، از همه چیز صحبت به میان آمد، الا دستمزد کارگران. 

در این جلسه نمایندگان کارگری قصد دارند، روی دستمزد چانه‌زنی کنند تا اختلافات در زمان تعیین نرخ دستمزد ۱۴۰۳ به حداقل برسد‌.

در زمان تعیین دستمزد، نرخ تورم پایین‌تر بوده ولی اکنون نرخ تورم سر به فلک کشیده شده است.

در جلسه‌ای که این هفته برگزار می‌شود، موضوع معیشت کارگران مورد بررسی شرکای اجتماعی حاضر در جلسه شورای عالی کار قرار می‌گیرد‌.

سبد معیشت در جلسه پایان سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۳ میلیون تومان تعیین شد، کارگران می‌گویند حداقل دستمزد کارگران در سال جاری باید به این رقم برسد.
هرچند اخباری که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، نشان از این دارد که احتمالا نرخ دستمزد به ۱۰ میلیون تومان برسد نه ۱۳ میلیون تومان.
ناگفته نماند که همین چند روز قبل بود که فرامرز توفیقی، فعال کارگری طی اظهار نظری عنوان کرد که سبد معیشت به ۲۳ میلیون تومان رسیده‌. خبری که نشان از فاصله بسیار زیاد میان حداقل دستمزد فعلی یعنی هشت میلیون تومان با هزینه‌ها دارد.

حالا باید دید که دولت به افزایش دستمزد تن می‌دهد، یا نه؟ویا اینکه شاهد کاهش قدرت خرید کارگران و گسترش بحران معاش آن ها بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array