به گزارش ایران دکونومی، مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در خصوص مقابله با پیامک‌‌های تبلیغاتی گفت: «در بحث پیامک‌های انبوه، سامانه‌ای به نام ستاره 800 مربع داریم که به صورت کد و USSD ارسال می‌شود و در اپلیکیشن اپراتورهای همراه هم شبیه این موضوع است و کاربران می‌توانند پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند.»

وی اضافه کرد: «تاکنون بخشی از مشترکان این کار را انجام داده‌اند، ما نیز به عنوان رگولاتور لیست آن‌ها را احصا کردیم و در اختیار دیگر اپراتورها قرار داده‌ایم (سایر اپراتورهایی که کاربر نزد آن‌ها سیم‌کارت دارد) تا زمانی که فرد در یک اپراتور درخواست مسدود سازی پیامک‌های تبلیغاتی را صادر کرد به طور خودکار ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در دیگر اپراتورهایی که او مشترک آن‌ها است نیز متوقف شود.»

حقی از مردم درخواست کرد که شماره خود را در جایی که ضرورت ندارد، ارائه ندهند. او این موضوع را دلیلی برای رفع شدن بخشی از این مزاحمت‌ها دانست و افزود: «پیامک‌های اطلاع‌رسانی نیز گاهی موجب نارضایتی کاربران می‌شوند، اما برخی از این پیامک‌ها برای کاربران ضروری است و خود کاربران درخواست دادند که این پیامک‌ها ارسال شود، اما گاهی برخی از کسب و کارها از این فضا سوء استفاده می‌کنند و دریافت شماره از مشتریان خود را مبتنی بر این مفهوم می‌گذارند که خود مشترکان درخواست کننده دریافت پیامک اطلاع‌رسانی هستند.» 

او اذعان داشت: «علاوه بر اپراتورها با تولیدکنندگان محتوا نیز به عنوان بازیگران این بخش جلساتی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا جای ممکن همه بازیگران همکاری لازم را با ما داشته باشند، از طرف دیگر، برخی از تخلفات CPها را که مجوز آنها توسط وزارت ارشاد داده شده را به این وزارتخانه معرفی کرده‌ایم تا پیگیری و برخورد کنند و سامانه ستاره 800 مربع را به صورت یکپارچه برای اپراتورها تکلیف کرده‌ایم تا مبنای عدم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باشد.»

برخوردهای پیشین وزارت ارتباطات با پیامک تبلیغاتی

در اواخر دهه ۹۰ بود که ارسال پیامک تبلیغاتی به سیستم بازاریابی راه یافت، اما حجم انبوه ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکین تلفن همراه، نارضایتی عمومی را به همراه داشت و در دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات تلاش کرد تا در اقداماتی، جلوی ارسال این حجم از پیامک‌‌ها گرفته شود.

از اواخر سال ۱۳۹۶ و در راستای سامان‌دهی پیامک‌های تبلیغاتی، سامانه #800* برای مسدود سازی و لغو پیامک تبلیغاتی اپراتورها در دسترس قرار گرفت. مشترکین با شماره‌گیری این کد می‌توانستند از دریافت این پیامک ها جلوگیری کنند.

پیامک تبلیغاتی

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ حسین فلاح جوشقانی، رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد که در سامانه ستاره هشتصد بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار گرفته‌اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.

از سال ۱۴۰۱ درج «لغو 11» در انتهای پیامک‌های تبلیغاتی اجباری شد؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسید به مشترکین تلفن همراه کمک کرده و اعتراض‌ها را کاهش می‌دهد.

اما همچنان مردم از سیل پیامک ها و عدم کارکرد لغو11 شکایت دارند.

مجید حقی قبل‌تر در این خصوص توضیح داده بود که مشترکانی که بدون رضایت برایشان پیامک‌های انبوه ارسال می‌شود نیز می‌توانند به سامانه «ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوری» مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری وعده داده است که این سازمان شکایات را بررسی و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت نتیجه را اعلام می‌کند. در صورت تکرار تخلف، موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع و براساس مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array