به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی OpenAI، استارتاپی که سازنده مدل هوش مصنوعی محبوب و جنجالی این روزها، ChatGPT است، موفق به جذب سرمایه‌گذاران جدیدی شده است.

این سرمایه‌گذاران شامل Tiger Global، Sequoia Capital، Andreessen Horowitz، Thrive و K2 Global هستند. بر اساس اسناد و شواهد به‌دست آمده، این شرکت‌های سرمایه‌گذاری جدید بخشی از سهام OpenAI را خریداری کرده‌اند. همچنین بر اساس بعضی شنیده‌ها‌، شرکت Founders Fund نیز در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌است.
جمعاً، میزان سرمایه کل بیش از 300 میلیون دلار است و ارزش کل این استارتاپ به 27 تا 29 میلیارد دلار رسیده است.
این سرمایه‌گذاری فارغ از سرمایه‌گذاری کلانی است که مایکروسافت در اوایل سال جاری اعلام کرده بود و در ماه ژانویه نهایی شد. به گفته یک منبع آگاه و موثق، مبلغ سرمایه‌گذاری مایکروسافت به 10 میلیارد دلار می‌رسد. تصمیم سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI،  اقدامی استراتژیک است و این کمپانی قصد دارد به‌مرور و درنهایت به اهداف خود، یعنی تزریق هوش مصنوعی ChatGPT به خدمات و سرویس‌های ارائه شده توسط مایکروسافت است. اما سرمایه‌گذاری دیگر شرکت‌ها صرفاً جنبه حمایت مالی دارد و اهدافی مانند غول تکنولوژی، مایکروسافت، در سر ندارند.
بر اساس شواهد تمام کارهای اداری مربوط به این سرمایه‌گذاری کلان با موفقیت صورت گرفته و تمام اوراق توسط سرمایه‌گذاران امضا شده‌اند. مبلغ جذب شده نیز به OpenAI منتقل شده است و تنها مورد باقی‌مانده امضای این استارتاپ است. گویا قرار بوده که این سرمایه‌گذاری هفته آینده به اطلاع عموم برسد.
به‌صورت کلی، سرمایه‌گذاران خارجی بیش از 30% از سهام OpenAI را در اختیار دارند. بر اساس گزارشات، پیتر ثیل در گذشته از حامیان مالی OpenAI بوده است، اما این اولین بار است که شرکت Founders Fund در این استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کند.  همچنین شرکت جهانی K2 Global و Thrive نیز برای اولین بار است که حامی مالی OpenAI شده‌اند. بر اساس همین گزارشات، Sequoia، A16Z و Tiger Global از گذشته در این استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کردند.
بعضی از سرمایه‌گذاران، مانند Sequoia و Tiger به دلیل بروز بحران مالی سال گذشته در OpenAI، متحمل ضررهایی نیز شده‌اند. در کل، تعدادی از سرمایه‌گذاران از سرعت روند سرمایه‌گذاری خود کاسته‌اند و منتظر شرایط و فرصت‌های بهتری هستند. به همین دلیل، درحالی‌که دیگر سرمایه‌گذاران در جستجوی استارتاپ‌های هوش مصنوعی جالب برای حمایت مالی هستند، استارتاپ OpenAI یکی از گزینه‌های مناسب به‌نظر می‌رسد.
OpenAI

استارتاپ OpenAI و هوش مصنوعی محبوب کاربران ChatGPT

استارتاپ OpenAI دارای تعداد بسیار زیادی کارمند است که در بخش‌ها و تیم‌های مختلف مشغول به‌کار هستند. اما بخشی که بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، تیم متخصص در حوزه GPT است. این تیم در زمینه توسعه مدل‌های زبانی بزرگ کار می‌کند.
همچنین ChatGPT، سرویس هوش مصنوعی زایا که استارتاپ OpenAI در اواخر ماه نوامبر سال 2022 آن را به بازار عرضه کرد، نیز از مهم‌ترین پروژه‌های این کمپانی است. این هوش مصنوعی مبتنی بر GPT (Generative Pre-trained Transformer) می‌تواند پاسخگوی سؤالات کاربران باشد و بر اساس داده دریافتی، پاسخی صحیح و مرتبط تولید کند. هوش مصنوعی ChatGPT موفق به ثبت رکورد بازدید بیش از 1 میلیارد کاربر در ماه فوریه شد. این آمار شامل کاربرانی که از طریق واسطه‌ها به این تکنولوژی دست‌ یافتند نمی‌شود.
هوش مصنوعی زایا یکی از پرطرفدارترین ترندهای حال حاضر در دنیای تکنولوژی است و OpenAI نیز از جنجال‌ها وچالش‌های ناشی از ارائه این مدل زبانی مستثنی نیست.
در میان نگرانی‌های مردم، مسائل و مشکلات زیادی مطرح شده‌است؛ مانند اینکه آیا این هوش مصنوعی در پاسخ به سوالات، دروغ می‌گوید؟ آیا این هوش مصنوعی ویروسی است؟ تکلیف حریم خصوصی و شخصی کاربران چه می‌شود؟ آیا امکان دستکاری اخلاقیات و صحت و سقم اطلاعات در این مدل زبانی وجود دارد؟ و غیره.
در حقیقت، استارتاپ OpenAI بارها روی این مسئله تاکید کرده که پروژه ChatGPT هنوز تکمیل شده نیست و جای کار دارد و به مرور زمان ارتقاء خواهد یافت. در ماه فوریه، نسخه پولی این هوش مصنوعی با نام ChatGPT Plus در اختیار کاربران قرار گرفت که دارای عملکرد سریعتر و بهتری بود. همچنین زیرساخت‌های این هوش مصنوعی در ماه مارچ آپدیت شده و ارتقاء یافتند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array