به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک، مؤسس و مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی xAI به‌دنبال این است تا مبلغ هنگفتی سرمایه را برای این کمپانی جذب کند. هدف از این جذب سرمایه عظیم، به چالش کشیدن رقیب اصلی آن، کمپانی OpenAI می‌باشد.

براساس جدیدترین گزارشات به‌دست‌آمده، به‌نظر می‌رسد استارتاپ هوش مصنوعی xAI در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران جهانی می‌باشد. ایلان ماسک قصد دارد به‌منظور تشدید رقابت خود با کمپانی ارائه‌دهنده چت‌بات ChatGPT، بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه‌ جدید برای این کسب‌وکار جذب کند.
جزئیات بیشتر این گزارشات نشان‌ می‌دهند که استارتاپ xAI در این چند هفته گذشته با چندین شرکت سرمایه‌گذاری و اشخاص ثروتمند از سراسر دنیا دیدار کرده و امیدوار است بتواند سرمایه موردنیاز خود را از طریق آنها جذب نماید. به‌نظر می‌رسد حتی سرمایه‌گذارانی از هنگ‌کنگ (که تحت کنترل و نظارت پکن قرار دارد) نیز در این لیست حضور داشته‌‌اند.

ایلان ماسک و سم آلتمن

مذاکره با سرمایه‌گذاران به‌نام برای تأمین آینده xAI

به گفته منابع آگاه، ماسک امیدوار است نتیجه این دیدارها و مذاکرات متعدد، جذب سرمایه موردنیاز برای گسترش و بهبود فعالیت‌ها در استارتاپ هوش مصنوعی xAI باشد. هدف نهایی او رساندن ارزش این کمپانی به 15 یا 20 میلیارد دلار است. البته شایان ذکر است که هیچ صحبتی هنوز قطعی نیست و مدیرعامل این کمپانی همچنان درحال آزمودن تمایل این سرمایه‌گذاران برای تصاحب بخش بزرگی از سهام xAI می‌باشد.
به‌نظر می‌رسد ماسک علاوه‌بر هنگ‌کنگ به سراغ سرمایه‌گذارانی از خاورمیانه، ژاپن و کره‌جنوبی نیز رفته است.

با اینکه اسناد رسمی مربوط به استارتاپ xAI نشان‌دهنده این هستند که ماسک به‌دنبال جذب سرمایه برای این کمپانی است؛ او بارها و با تحکم این اخبار را رد کرده و حتی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X ادعا کرده که “نه‌تنها قصد جذب سرمایه برای xAI را ندارد؛ بلکه با هیچ سرمایه‌گذاری نیز دیدار نکرده است”!
با توجه به افزایش تنش‌های جغرافیای سیاسی منطقه، جذب سرمایه یک شرکت آمریکایی از جایی مانند هنگ‌کنگ احتمالاً منجر به بروز دردسرهای سیاسی زیادی برای ماسک خواهد شد. خصوصاً از آنجایی‌که دولت جو بایدن سال گذشته برخی از سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در شرکت‌های هوش مصنوعی چینی (از جمله هنگ‌کنگ) را ممنوع کرده بود.

از آنجایی‌که ایلان ماسک استارتاپ هوش مصنوعی خودش را از همان وهله اول به هدف رقابت با کمپانی هوش مصنوعی OpenAI تأسیس کرده بود؛ اقدامات اخیر او هیچ جای تعجبی ندارد. مؤسس xAI یکی از هم‌بنیان‌گذاران اصلی استارتاپ OpenAI بود که در سال 2018 به دلیل برخی اختلافات از این مجموعه جدا شد. از همان سالها به بعد، ماسک مکرراً عملکرد این کمپانی و چت‌بات ChatGPT را به باد انتقاد گرفته و باور دارد که چت‌بات هوش مصنوعی خودش، Grok، عملکرد و صداقت بسیار بیشتری در تعامل با کاربران دارد!

چت‌بات Grok ایلان ماسک فعلاً تنها در بستر شبکه اجتماعی X فعالیت دارد و داده‌های آن مستقیماً از پست‌های به‌اشتراک‌گذاشته شده در این پلتفرم تأمین می‌شود. برخلاف دیگر چت‌بات‌های فعلی موجود در بازار که یک نسخه رایگان (هرچند محدودتر نسبت به نسخه اشتراکی) دارند؛ چت‌بات هوش مصنوعی Grok منحصراً در دسترس کاربران سرویس‌های اشتراکی X می‌باشد.

همچنین با توجه به اینکه خود کمپانی OpenAI نیز موفق به جذب سرمایه عظیم 13 میلیارد دلاری از سوی مایکروسافت شده است؛ ماسک از هیچ تلاشی برای عقب نماندن از رقبای خود فروگذار نخواهد کرد. دیگر کمپانی‌های فعال در این حوزه مانند Anthropic (ارائه‌دهنده چت‌بات Claude) نیز توانسته‌اند سرمایه‌ بسیاری از گوگل، آمازون و دیگر شرکت‌های بزرگ و برتر دنیای تکنولوژی به‌دست آورند.

منبع: FT Times

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array