به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت جدیدترین آپدیت ویندوز 11 (نسخه 23H2) را منتشر کرده است.

به گفته مایکروسافت، این آپدیت یک به‌روزرسانی “بسیار مهم و تأثیرگذاری” برای کاربران خواهد بود. آپدیت جدید سیستم‌عامل ویندوز به کاربران اجازه دسترسی به برخی قابلیت‌های کاربردی و جدید را خواهد داد.

درست مانند نسخه‌های قبلی، نسخه 21H2 (عرضه اولیه) و 22H2، آپدیت جدید ویندوز 11 نسخه 23H2 به مدت دو سال از طرف کمپانی مایکروسافت پشتیبانی فعال خواهد داشت. این پشتیبانی شامل آپدیت‌های ماهانه و اصلاحات و ویژگی‌های جدید خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که نسخه 21H2 ویندوز 11 در اوایل ماه گذشته میلادی (اکتبر) به پایان کار خود رسیده بود و نسخه 22H2 تا تاریخ 4 اکتبر 2024 (سال آینده میلادی) فعال خواهد بود و پس از آن دیگر پشتیبانی نخواهد شد.

نسخه‌های جدید ویندوز 11 به‌صورت سالانه و در نیمه دوم سال از طریق کانال General Availability به کاربران عرضه می‌شوند. این نسخه‌های جدید شامل بسته‌های به‌روزرسانی ماهانه (ویژگی‌های امنیتی و غیرامنیتی) هستند.

پشتیبانی 36 ماهه نسخه جدید ویندوز 11، تاریخ 31 اکتبر 2023 آغاز شده و شامل آپدیت جدید 23H2 برای دو نسخه Enterprise (نسخه شغلی) و Education (آموزشی) ویندوز 11 خواهد بود.
نسخه‌های Home و Pro ویندوز 11 با آپدیت جدید 23H2، پشتیبانی 24 ماهه از مایکروسافت دریافت خواهند کرد.

ویندوز 11

عملکرد و کاربردهای آپدیت جدید ویندوز 11

با اینکه بر اساس وعده‌های مایکروسافت، آپدیت 23H2 “به‌روزرسانی مهمی” است؛ اما اگر کاربران تا قبل از انتشار این آپدیت، آپدیت Moment 4 را نصب و استفاده کرده باشند؛ نسخه 23H2 دیگر قابلیت جدید و هیجان‌انگیزی برای ارائه نخواهد داشت.
بزرگترین تغییر قابل استناد، عدم خدمت‌رسانی دستیار هوشمند Cortana و حذف شدن نرم‌افزار قدیمی Mail است. این نرم‌افزار با Outlook جایگزین شده و دیگر خبری از حضور دستیار صوتی قدیمی ویندوز نیز نخواهد بود. مایکروسافت مدتی پیش اعلام کرده بود که دستیار هوشمند Cortana را در ماه آگوست 2023 و پس از 9 سال فعالیت، غیرفعال خواهد کرد.

این دستیار صوتی که از سال 2014 عرضه شده بود، کاربردهای بسیاری برای کاربران داشت. اما مایکروسافت تصمیم گرفت بر خدمات هوش مصنوعی‌های مدرن‌تری مانند چت‌بات Bing (قدرت‌گرفته از مدل زبانی ChatGPT) و امکانات مبنی بر هوش مصنوعی در سراسر ویندوز و مرورگر Edge تمرکز کند.

این کمپانی راه‌های جایگزینی برای خدمات دستیار صوتی Cortana به کاربران پیشنهاد داده است که از میان آنها می‌توان به دسترسی ویژه صوتی ویندوز ۱۱ (کنترل کردن PC با صدای کاربران) و همچنین چت‌بات هوش مصنوعی Bing و دستیار هوشمند Copilot اشاره کرد.

اگر کاربران قصد آپدیت کردن ویندوز 11 خود از نسخه‌های قدیمی‌تر و یا حتی ویندوز 10 به نسخه تازه 23H2 را داشته باشند؛ قابلیت‌های بسیاری در دسترس آنان قرار خواهد گرفت.

از این قابلیت‌های جدید می‌توان به میکسر صدا (با طراحی مجدد و بهبود عملکرد)، آپگریدهای Taskbar، قابلیت File Explorer با پشتیبانی از فرمت فایل RAR، کنترل‌های RGB بومی در تنظیمات ویندوز، دستیار هوش مصنوعی Copilot (ادغام شده با ویندوز 11)، بهبود کیفیت نرم‌افزارهای Photos و Paint، نرم‌افزار جدید Windows Backup برای تهیه فایل پشتیبان و غیره اشاره کرد.

همچنین، مایکروسافت ماه گذشته اعلام کرده بود که کاربران ویندوز 11 می‌توانند با استفاده از Passkey، اطلاعات دیجیتال احراز هویت شخصی خود را در وبسایت‌ها و اپ‌های مختلف بهتر مدیریت کنند. رمزعبور بیومتریک برخلاف پسوردهای متداول، نیازمند اسکن چهره، اثر انگشت یا PIN می‌باشد.

پس از فعال‌سازی این قابلیت جدید، کاربران ویندوز 11 می‌توانند با استفاده از بخش Windows Hello (بخش هویت بیومتریک ویندوز)، رمزعبور بیومتریک اختصاصی خود را مدیریت کنند. سپس با استفاده از همین Passkey (رمز عبور بیومتریک) می‌توان به وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های واجد شرایط با اسکن کردن چهره، اثر انگشت و یا PIN دسترسی داشت.

منبع: neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array