به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، علی فرهادی، یکی از مدیران کلیدی بخش ماشین‌لرنینگ اپل قصد کناره‌گیری از این کمپانی و پیوستن به مؤسسه هوش‌مصنوعی Allen به‌عنوان مدیرعامل جدید آن را دارد.

فرهادی در سال 2020 و بعد از تصاحب استارتاپ بنیان‌گذاری شده توسط او به دست اپل، به این کمپانی پیوسته بود. اپل استارتاپ Xnor․ai را در معامله‌ای به ارزش 200 میلیون دلار به مالکیت خود درآورده بود و حالا پس از سه‌سال، فرهادی تصمیم گرفته که راه خودش را از این مجموعه به‌کلی جدا کند.

اخبار کناره‌گیری فرهادی از اپل توسط مؤسسه Allen (Allen Institute of Artificial Intelligence) که با نام AI2 نیز شناخته می‌شود، اعلام شد. این سازمان غیرانتفاعی در سال 2014 توسط پائول آلن تأسیس شده و هدف فعالیت آن، ایجاد و ساخت ابزار هوش مصنوعی “تاثیرگذار” و “به‌نفع جامعه” است.

فرهادی قرار است به‌عنوان مدیرعامل جدید مؤسسه AI2 مشغول به‌کار شود. درواقع علی فرهادی با این اقدام به ریشه‌های خود بازگشته است. زیرا قبل از تصاحب استارتاپ Xnor․ai توسط کمپانی اپل در سال 2020، این استارتاپ هوش مصنوعی محصولی از مرکز رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوپای مؤسسه AI2 بوده است.

فرهادی

بیانیه علی فرهادی درباره جدایی از اپل

فرهادی با انتشار بیانیه‌ای رسمی نوشت: “با توجه به اینکه با تغییرات بی‌سابقه‌ای در زمینه توسعه و کاربرد تکنولوژی هوش مصنوعی روبه‌رو هستیم، به‌نظر شخصی من الان بهترین زمان بازگشت به مؤسسه AI2 به‌عنوان مدیرعامل است. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، جهان پیرامون ما نیازمند تحقیقات شفاف و آزاد در زمینه هوش مصنوعی با اتکا بر علم است. جایی که در آن مدل‌ها، الگوریتم‌ها و داده‌ها بدون هیچ محدودیتی در دسترس همگان باشند. من عقیده دارم این رویکرد افراطی در زمینه “شفافیت و آزادی” برای ساخت و توسعه نسل بعدی هوش مصنوعی الزامی است.

محققان به‌نام و مهندسین توانای مؤسسه AI2 در بهترین شرایط ممکن برای هدایت و کنترل این رویکرد جدید برای ساخت و توسعه آینده هوش مصنوعی هستند.”

درست مانند دیگر موارد مشابه تصاحب یک استارتاپ کوچک توسط کمپانی اپل، اطلاعاتی درباره شرایط فعلی کارمندان سابق استارتاپ Xnor․ai در دست نیست. فرهادی در اپل مسئولیت هدایت “پروژه‌های نسل بعدی ماشین‌لرنینگ” را برعهده داشته است.

مدیر تیم “ماشین‌لرنینگ و استراتژی هوش مصنوعی” کمپانی اپل، جان گیاناندریا است؛ مدیر سابق کمپانی گوگل که در سال 2018 به اپل پیوست. بعد از ملحق شدن او به اپل، تیم‌های هوش مصنوعی و ماشین‌لرنینگ این کمپانی تحت تغییرات زیرساختی بسیاری قرار گرفتند.

ماشین‌لرنینگ نقش بسیار مهمی را در محصولات اپل ایفا می‌کند؛ از قابلیت‌های سلامتی ساعت‌های هوشمند Apple Watch گرفته تا قابلیت‌های هوش مصنوعی در دیگر دستگاه‌ها.

گیاناندریا زیاد اهل مصاحبه با مطبوعات نیست، اما در یکی از مصاحبه‌های سال 2020 بر این نکته تأکید کرده بود که کمپانی اپل حساب ویژه‌ای بر تکنولوژی ماشین‌لرنینگ باز کرده و به لطف همین تکنولوژی است که این کمپانی بر مسئله حریم خصوصی کاربران این چنین حساس است.

منبع: 9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array