به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل همیشه بر سر مسائل مربوط به مالکیت تجاری، لوگوی انحصاری و مالکیت معنوی (IP) بسیار حساس بوده است.
با این حال، به‌نظر می‌رسد که این بار اپل کمی زیاده‌روی کرده باشد!

کمپانی اپل

کمپانی اپل در برابر Fruit Union Suisse

براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه Wired، کمپانی اپل شکایت جدیدی در دادگاه ثبت کرده است که اگر کمپانی اپل برنده این پرونده باشد، یک شرکت سوئیسی تولید میوه که بیش از یک قرن قدمت دارد، مجبور به تغییر لوگوی “سیب مانند” خود خواهد شد!

شکایت اپل علیه شرکت Fruit Union Suisse تنظیم شده است. کمپانی‌ای که 111 سال پیش در سوئیس بنیان‌گذاری شده و در طی این یک قرن، از “لوگوی سیب قرمز و علامت سفید به نشانه پرچم کشور سوئیس” برای ثبت هویت خود در ذهن مشتریان استفاده کرده است.
در صورتی که این شرکت قدیمی بازنده دادگاه اپل باشد، دیگر اجازه استفاده از این لوگو را نخواهد داشت.

رئیس کمپانی Fruit Union Suisse، جیمی ماریتوز گفت: “درک این مسئله برای ما بسیار سخت است. زیرا کمپانی اپل در پی حفاظت و نگهداری لوگوی معروف “سیب گاز زده شده” نیست، بلکه در تلاش است تا مالکیت تجاری “یک سیب کامل و واقعی” را به‌دست آورد! یک سیب معمولی… یک مفهوم جهانی و همه‌گیر است که به‌نظر ما به کسی تعلق ندارد و باید در دسترس همه باشد!”

ماریتوز ادامه داد: “ما نگران این هستیم که نمایش و تبلیغ هرگونه محصول اعم از محصولات رسانه‌ای و تکنولوژی، توسط این اقدام عجیب کمپانی اپل تحت‌تاثیر قرار بگیرد. لوگوی “سیب” هویت برند ماست، بیش از یک قرن است که این لوگو، معرف جهانی ما بوده است. چنین اقدامی برای ما بسیار مشکل‌ساز و محدودکننده خواهد بود. یعنی هربار که سعی داشته باشیم محصولات میوه سیب خود را برای فروش تبلیغ کنیم، به دردسر خواهیم افتاد.”

کمپانی اپل

اقدامات مشابه کمپانی اپل در گذشته

البته این اولین باری نیست که کمپانی اپل دست به چنین اقدام عجیب و دور از ذهنی می‌زند. بر اساس ادعای مؤسسه مالکیت معنوی سوئیس (IPI)، اپل در گذشته پرونده شکایتی برای به‌دست آوردن مالکیت تجاری لوگوی تصویرسازی شده سیب سیاه و سفید ثبت کرده بود.

درخواست اپل سال گذشته تا حدودی توسط مقامات سوئیسی به رسمیت شناخته شده و پذیرفته شده بود، آنها بر این نکته تاکید داشتند که تصاویر جنریک و عمومی‌ای مانند لوگوی سیب سیاه و سفید، در مالکیت عموم هستند. اما با این حال کمپانی اپل در آوریل سال 2023 درخواست تجدیدنظری برای این پرونده ثبت کرده است.

همچنین بر اساس داده‌های ثبت شده در مؤسسه جهانی مالکیت معنوی، اپل درخواست مشابهی برای مالکیت تجاری این لوگو در کشورهای ژاپن، ترکیه و ارمنستان نیز ثبت کرده است.
کمپانی اپل در گذشته نیز اقدامات شدید و مشابهی در کشور سوئیس انجام داده بوده است. برای مثال، در سال 2010 اپل یک خواروبار فروشی کوچک سوئیسی را وادار به موافقت با این مسئله کرده که “هرگز لوگوی سیب فروشگاه به یک سیب گاز زده شده تبدیل نشود”!

اخیراً موج عظیمی در میان کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی به راه افتاده و این شرکت‌ها در پی ثبت مالکیت تجاری عبارات، اسامی و تصاویری هستند که در حالت عادی باید جزو دارایی‌های جامعه و رایگان باشند.

با این حال کمپانی اپل در این زمینه رکورددار است و سابقه طولانی‌تری از رقبای خود دارد. براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط وبسایت Tech Transparency Project، کمپانی اپل پرونده‌های مالکیت تجاری بیشتری نسبت به جمع پرونده‌های ثبت شده توسط مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و گوگل دارد.
اما با در نظر گرفتن تلاش‌های این کمپانی‌ها برای ثبت مالکیت تجاری اسم‌های عمومی‌ای مانند Windows، Nest و Prime (نام سرویس‌های کمپانی‌های بالا به معانی پنجره – لانه و نخستین) ، کمپانی اپل (سیب) تنها گناهکار جمع محسوب نمی‌شود!

اپل در برابر هوآوی

نکته قابل توجه اینجاست که کمپانی اپل برای یکبار هم که شده در موضع ضعف قرار گرفته است، زیرا در پرونده‌ای مشابه این بار اپل است که شاید مجبور به تسلیم شدن و تغییر اسم محصول جدید خود، یعنی هدست Vision Pro شود. بر اساس اسناد رسمی یافته شده، کمپانی هوآوی در سال 2019 عبارت “Vision Pro” را به نام خود ثبت کرده است و اپل باید تصمیم مهمی برای عرضه این محصول موردانتظار در کشور چین بگیرد: ری‌برندینگ یا عدم ارائه به‌صورت کلی؟

منبع: neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array