به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، گزارشات اخیر وبسایت خبری The Information حاکی از آن هستند که کمپانی گوگل قصد دارد بخش عظیمی از کارکنان حوزه فروش خود را تعدیل و یا جایگزین نماید. کارکنانی که قابل جایگزینی با هوش مصنوعی هستند؛ تحت‌‌تأثیر این تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت.

به‌نظر می‌رسد روند غیرقابل اجتناب جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی همچنان پرقدرت ادامه دارد؛ حتی در کمپانی‌هایی مانند گوگل که خود پیشرو توسعه ابزارهای این عرصه هستند!
با اینکه هنوز تعداد دقیق کارکنانی که قرار است تحت‌‌تأثیر این تغییرات شغل خود را از دست بدهند مشخص نشده است؛ وقوع چنین اتفاقی از مدت‌ها پیش پیش‌بینی شده و صرفاً به‌عنوان “رسم زمانه” تلقی می‌شود.

به‌عنوان بخشی از این دوران جدید، گوگل در اوایل سال جاری میلادی (2023) از مجموعه‌ای از ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده بود. هدف از توسعه این ابزارها “ایجاد تجربه‌های جدید در دنیای تبلیغات دیجیتال” بوده است و با ایجاد خودکار و هوشمند کمپین‌های تبلیغاتی” کاربران را از انجام مکرر وظایف و موارد تکراری بی‌نیاز می‌سازد.

همچنین گوگل قصد دارد از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ارائه محتواهای تبلیغاتی به‌طور خودکار در صفحات فرود یا لندینگ استفاده کند. برخی از این آگهی‌های تبلیغاتی هوشمند ساخته شده توسط ابزار Performance Max، حتی توانایی این را دارند که براساس نرخ تعامل و کلیک کاربران به‌صورت آنی اصلاح شوند تا بازخورد بهتری را به‌دست آورند! وظیفه‌ای که برای نیروهای انسانی بسیار پرزحمت و زمانبر است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در محیط کار، دوست یا دشمن؟

به گزارش The Information، بسیاری از تبلیغ‌دهندگان و برندهای بزرگ تصمیم گرفته‌اند از ابزار هوشمند PMax استفاده کنند و به همین دلیل “نیاز به حضور کارکنان بخش تبلیغات و فروش کمپانی گوگل به‌شدت کاهش یافته است”.
براساس این گزارش جدید، بیش از نیمی از 30 هزار کارمند بخش فروش کمپانی گوگل زمانی مشغول انجام این وظایف بوده‌اند، اما حالا با تکنولوژی هوش مصنوعی جایگزین شده‌اند. گوگل به این افراد گفته است که در این بخش “سازماندهی مجددی” انجام خواهد شد و افراد یا تعدیل نیرو خواهند شد و یا وظایف شغلی جدیدی دریافت خواهند کرد.

از آنجایی‌که بخش اعظم درآمد کمپانی گوگل مدیون بخش تبلیغات دیجیتال است؛ استقبال دیگر کمپانی‌ها از ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای این شرکت بسیار پرسود و مفید بوده است. با جایگزین کردن نیروی انسانی بخش فروش با ابزارهای هوش مصنوعی زایا، گوگل نه‌تنها موفق شده سود دریافتی خود را افزایش دهد بلکه از هزینه‌های عملیاتی نیز کاسته است.

حدود 45% از 30 هزار کارمند بخش تبلیغات کمپانی گوگل درحال حاضر روی پروژه‌هایی کار می‌کنند که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به‌سادگی آن‌ها را انجام دهد. یعنی ممکن است به‌زودی حدود 14 هزار نفر با چت‌بات Bard و یا مدل زبانی قدرتمند Gemini جایگزین شوند! با اینکه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز به اندازه مغز یک انسان باهوش نیستند؛ اما از برخی جهات دیگر این ابزارها قادرند وظایف شغلی و یا روزمره را با سرعتی بسیار بیشتر از انسان‌ها انجام دهند.

البته سؤال فراموش نشدنی چنین لحظاتی در تاریخ بشریت همیشه همین است: “به چه قیمتی؟
تا همین لحظه شاهد تکرار ماجراهای مشابهی در دیگر کمپانی‌های بزرگ جهان مانند IBM بوده‌ایم. مدیرعامل کمپانی IBM اعلام کرده بود که می‌تواند طی یک بازه زمانی 5 ساله به‌سادگی 30% (معادل 7800 شغل) از نیروی کار خود را با هوش مصنوعی جایگزین کرده و روند اتوماسیون را به محیط کار این شرکت بیاورد.

منبع: Futurism

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array