به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، درست همان روزی که بیت کوین برای اولین بار طی دو سال گذشته، از مرز 60 هزار دلار عبور کرد، دولت ایالات متحده  922 میلیون دلار از این دارایی که به وجوه مصادره شده از صرافی بیت‌فینکس (Bitfinex) در سال 2016 مرتبط بود را بین دو کیف پول رمزارزی جابجا کرده است.

اولین انتقال که ارزش آن تنها 1 بیت کوین بود (معادل 60200 دلار در حین انتقال)، ساعت 3:39 بعد از ظهر روز 28 فوریه (9 اسفند) انجام شده است. اندکی پس از این تراکنش آزمایشی، کیف پول دارای برچسب دولت ایالات متحده، دومین تراکنش خود به ارزش 2817 واحد بیت کوین (معادل 172.74 میلیون دلار) را ارسال کرد. بر اساس داده‌های پلتفرم آرکام اینتلیجنس (Arkham Intelligence)، این روند با دو تراکنش دیگر به ارزش 0.01 بیت‌کوین (613.35 دلار) و 12267 بیت‌کوین (748.46 میلیون دلار) دنبال شد.

نقل و انتقالات کیف پول بیت کوین دولت ایالات متحده
نقل و انتقالات کیف پول بیت کوین دولت ایالات متحده. منبع: Arkham Intelligence

ماجرای مصادره بیت کوین‌ها از بیت فینکس

گفتنی است که دولت آمریکا این وجوه را در سال 2016 پس از هک شدن بیت‌فینکس به مبلغی در حدود 119754 بیت کوین مصادره کرد. ارزش این میزان دارایی با توجه به قیمت‌های فعلی به چیزی در حدود 7.4 میلیارد دلار می‌رسد.

این نقل و انتقالات یک روز پس از آن صورت گرفت که ایلیا لیختن‌اشتاین (Ilya Lichtenstein)، هکری که بیش از 4.5 میلیارد دلار بیت کوین را از صرافی بیت‌فینکس سرقت و پولشویی کرده بود، در دادگاه واشنگتن ظاهر شد و  پرده از جزئیات چگونگی انجام یکی از بزرگترین سرقت‌های بیت کوین در جهان برداشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لیختن‌اشتاین در دادگاه 27 فوریه (8 اسفند) به هیئت منصفه گفت که برای چندین ماه به سیستم‌های این صرافی دسترسی داشته و در عین حال حساب‌های افراد در صرافی‌های دیگری مانند کوین بیس و کراکن را هک کرده است.

لیختن‌اشتاین و همسر رپرش، هدر مورگان در ماه فوریه 2022 دستگیر شدند. در آن زمان، دولت ایالات متحده ادعا کرد که آنها در توطئه برای پولشویی 4.5 میلیارد دلار بیت کوین هک شده، که دولت 3.6 میلیارد دلار آن را توقیف کرده بود دست داشته‌اند. دولت آمریکا روز 3 آگوست 2022 (12 مرداد 1401)، حدود  475 میلیون دلار بیت کوین دیگر را نیز از این صرافی توقیف کرد.

لیختن‌اشتاین و همسرش در ماه آگوست 2023 (مرداد 1402) به توطئه برای پولشویی در ارتباط با هک بیت‌فینکس اعتراف کردند. گزارش شده است که آمازون قصد دارد فیلمی در مورد پولشویی‌های بیت‌فینکس بسازد. طبق گزارش‌ها، این فیلمنامه از مقاله‌ای الهام گرفته شده است که در سال 2022 با نام “بانی و کلاید بیت کوین”در نیویورک تایمز منتشر شد و موجب معروف شدن آنها گردید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array