به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دارایی خالص «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس بوک پس از افزایش 20 درصدی سهام «متا» حدود 28.1 میلیارد دلار افزایش یافت. ثروت زاکربرگ در حال حاضر به 170.5 میلیارد دلار رسیده و با پشت سر گذاشتن «بیل گیتس» به رتبه چهارم فهرست میلیاردرهای بلومبرگ دست یافت.

زاکربرگ 13 درصد از سهام (Meta (META را در اختیار دارد. «متا» یک رسانه اجتماعی است که در سال 2004 توسط زاکربرگ و در دوران دانشجویی او در دانشگاه هاروارد طراحی شد. ثروت زاکربرگ با عملکرد شرکت متا همبستگی کامل دارد. طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروت خالص زاکربرگ در سال 2021 که نزدک به رکورد جدیدی صعود کرده بود، حدود ۱۴۲ میلیارد دلار بود.

سهام متا در سال 2024 حدود 14 درصد و در طی 12 ماه گذشته 109 درصد افزایش یافته است. سهام شرکت از زمان عرضه اولیه عمومی فیس بوک در سال 2012، به میزان 933 درصد افزایش یافته است. فیس بوک در اکتبر 2021 نام خود را به Meta Platforms تغییر داد.

زاکربرگ که در سال 2007 و در سن 23 سالگی به جوانترین میلیاردر خودساخته جهان تبدیل شد، قرار است سالانه 700 میلیون دلار از طریق سهام خود در شرکت متا دریافت کند. این افزایش‌ها باعث شده است که این مرد 39 ساله متولد وایت پلینز نیویورک وارد رتبه‌بندی شاخص میلیاردرهای بلومبرگ شود که در حال حاضر به طور فزاینده‌ای تحت سلطه میلیاردرهای فناوری آمریکا است.

رشد سریع ارزش دارایی‌های زاکربرگ باعث شد که او در رتبه اول افرادی قرار گیرد که در سال جاری (2024) بیشترین افزایش را در ثروت خود داشته‌اند. مقام اول را «گوتام آدانی» غول صنعت فولاد هندی و «جنسن هوانگ» مدیر عامل NVDA Nvidia دارند.

ثروت خالص زاکربرگ در حالی به دست آمده که ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، در سال 2024 و پس از کاهش شدید 24 درصدی سهام تسلا، بیش از هر فرد دیگری شاهد کاهش ثروت خود بوده و با کاهش 23.6 میلیارد دلاری دارایی خالص خود روبه‌رو بوده است. ماسک در حال حاضر 13 درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد.

منبع: bloomberglaw

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array