به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «گاردین»، بلومبرگ فهرستی تهیه کرده است که نشان می‌دهد اکثر میلیاردرهای جهان در سال 2023 شاهد افزایش ثروت خود بوده‌اند. در بین 50 ثروتمند جهان، 12 نفر در سال 2023 متحمل ضرر و زیان شده و بقیه شاهد رشد دارایی‌های خود بودند، البته بدون تعدیل تورم.

بلومبرگ لیست 500 میلیاردر برتر را منتشر کرد و نشان داد که ثروتمندترین افراد جهان در یک سال گذشته ثروتمندتر شده‌اند. حدود 77 درصد از 500 میلیاردری که در این فهرست قرار گرفتند، شاهد افزایش ثروت خود بودند، در حالی که دیگران ضررهای زیادی را تجربه کردند.

ایلان ماسک با ثروت خالص 235 میلیارد دلاری همچنان در صدر قرار دارد. این میلیاردر متولد آفریقای جنوبی برای اولین بار «جف بزوس» مالک آمازون را در اواسط سال 2021 از جایگاه خارج کرد و از آن زمان تاکنون جایگاه اول را حفظ کرده است.

طبق این گزارش، ماسک سال 2023 شاهد رشد نزدیک به 98 میلیارد دلاری ثروت خود بود. در حالی که پلتفرم رسانه اجتماعی او «X» که قبلاً توییتر نام داشت، دچار آشفتگی شده و با تبلیغ‌کنندگان درگیر بود، دارایی ماسک از تسلا، رشد ثابتی داشته و موقعیت او را کاملاً مستحکم کرد.

سهام این شرکت خودروهای الکتریکی در سال جاری بیش از دو برابر شده است و ارزش بازاری آن نزدیک به 816 میلیارد دلار رسید و به ماسک، بزرگترین سهامدار تسلا کمک کرد تا ثروت کلی خود را نزدیک به 98 میلیارد دلار افزایش دهد. این افزایش بیش از تولید ناخالص داخلی سالانه آنگولا است.

ثروت بنیانگذار فیس بوک (زاکربرگ) با افزایش 184 درصدی از 45 میلیارد دلار به 128 میلیارد دلار افزایش یافت، زیرا ارزش شرکت مادر این شبکه اجتماعی (متا) در طول سال 2023 حدود 172 درصد افزایش یافت.

«جف بزوس» در حال حاضر با 178 میلیارد دلار و با فاصله کمی از «برنارد آرنو» مدیر عامل LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) با دارایی 179 میلیارد دلاری در سال 2023، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

«مارک زاکربرگ» رقیب سرسخت ماسک و مالک متا، دومین رشد مطلق ثروت در سال جاری را تجربه کرد و دارایی خالص او نزدیک به 83 میلیارد دلار افزایش یافت. این دو مدت‌هاست که در یک رقابت عمومی آشکار شرکت کرده‌اند و حتی قصد داشتند طی یک مسابقه مبارزه کنند، اما این ایده در نهایت کنار گذاشته شد. این کسب ثروت که با افزایش سهام امپراتوری رسانه‌های اجتماعی او پس از فروپاشی سال 2022 امکان پذیر شد، زاکربرگ را با 128 میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار داد.

پس از سال وحشتناک 2022 که در آن ارزش متا به دلیل نگرانی سهامداران مبنی بر اینکه هزینه زیادی برای ورود به بازار متاورس و نادیده گرفتن مشاغل کلیدی واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک وجود دارد سقوط کرد، سهام تقریباً تمام ضررهای خود را جبران نمود.

در میان 15 نفر برتر، تنها یک میلیاردر شاهد کاهش ثروت خود بود. میلیاردر هندی «گوتام آدانی» رئیس گروه آدانی، شاهد کاهش ارزش خالص دارایی خود به میزان 36.3 میلیارد دلار بود؛ به این ترتیب دارایی او به حدود 84.3 میلیارد دلار رسید و از فهرست 10 نفر برتر خارج شد.

این خسارت عظیم، که در واقع به بزرگ‌ترین خسارت سال جاری تبدیل شد، ناشی از رسوایی بزرگ در امپراتوری اندانی (Andani’s) بود که در اوایل 2023 بروز نمود. این تاجر بزرگ به «بزرگترین کلاهبرداری تاریخ شرکت» و «دستکاری وقیحانه سهام» متهم شد. با این حال، این شرکت قاطعانه تمام اتهامات را رد کرده است.

از 500 میلیاردر برتر جهان، 17 نفر بریتانیایی، 189 نفر از ایالات متحده و 52 نفر از چین هستند. دایسون با 19.9 میلیارد دلار ثروت پس از افزایش 5 میلیارد دلاری، ثروتمندترین بریتانیایی بود که در رده 95 جهان قرار گرفت.

افراد تحریم شده که دارایی آنها افزایش یافته است شامل ولادیمیر پوتانین، سرمایه دار نیکل است که نزدیک به 2 میلیارد دلار به سرمایه 30.6 میلیارد دلاری او افزوده شده است. «آلیشر عثمانوف» غول فلزات مخابراتی، که با 1.88 میلیارد دلار افزایش ثروت او به بالاتر از 20.3 میلیارد دلار رسیده است. «الکسی مورداشوف،» صنعتگر نیز با 1.3 میلیارد دلار افزایش، ثروت او به 20 میلیارد دلار افزایش یافت.

در سال 97، «رتکلیف» سرمایه‌دار پتروشیمی مستقر در موناکو، دارایی خود را 8.55 میلیارد دلار افزایش داد و به 19.4 میلیارد دلار رساند. این رقم اکنون شامل یک میلیارد پوند از سهام منچستریونایتد است. او در حال حاضر 25 درصد از سهام این باشگاه را در اختیار دارد.

منبع: theguardian

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array