به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، جای تعجب نیست که اخیراً کمپانی OpenAI به‌شدت روی برند خود حساس شده‌است. تعداد بسیار زیادی مدل هوش مصنوعی با نام‌های ThreatGPT، MedicalGPT، DateGPT و غیره به سازمان ثبت نشان و علائم تجاری آمریکا درخواست ثبت عبارت GPT را داده‌اند.

تمام این موارد از محبوبیت هوش مصنوعی پرطرفدار کمپانی OpenAI، یعنی ChatGPT سوءاستفاده کرده‌اند. کمپانی OpenAI در ماه نوامبر سال گذشته، از هوش مصنوعی ChatGPT رونمایی کرد. این هوش مصنوعی بر مبنای مدل دیپ‌لرنینگ این کمپانی ساخته شده بود. سپس در ماه گذشته، از نسخه جدیدتر این هوش مصنوعی با نام GPT-4 رونمایی شد.

بعد از ثبت درخواست در اواخر ماه دسامبر برای ثبت نشان تجاری GPT، که خلاصه‌شده عبارت enerative Pre-trained Transformer است، کمپانی OpenAI در تلاش است که پروسه اداری این روند را به دلیل “آغاز سوءاستفاده دیگر برندها و اپلیکیشن‌ها از این نام” به سرعت بیاندازد.

متاسفانه هفته گذشته با درخواست افزایش سرعت روند بررسی مطرح شده توسط OpenAI مخالفت شد. بر اساس شواهد به‌دست آمده، وکلای این کمپانی علاوه‌بر پرداخت نکردن هزینه‌‌های لازم، “اسناد و مدارک کافی و لازم برای دفاع از ادعای خود” را نیز فراهم نکرده بودند.

با درنظر گرفتن شرایط موجود، روند ثبت این نشان تجاری ممکن است تا 5 ماه دیگر برای OpenAI زمان‌بر باشد که این مسئله اصلاً خوشایند این کمپانی نخواهد بود. به گفته جفرسون شر، یکی از کارشناسان سازمان ثبت نشان و علائم تجاری آمریکا، حتی پس از گذشت این مدت زمان، نتیجه نهایی نامشخص است.

وضعیت نامشخص درخواست OpenAI

به گفته شر، کمپانی OpenAI باید به نتیجه این درخواست امیدوار باشد، زیرا دلایل بسیار زیادی برای مشخص شدن نتیجه نهایی به نفع آنها وجود دارد. او معتقد است که به دلیل وجود پیچیدگی‌های بسیار در این پرونده، تضمینی 100% وجود ندارد که OpenAI درنهایت به مقصود خود برسد، اما دلیلی برای ناامیدی هم نیست.

شر باور دارد که یکی از عوامل مؤثر در نتیجه این درخواست، استفاده کمپانی OpenAI از عبارت GPT از سال‌ها پیش است. این کمپانی در اکتبر سال 2018 از اولین نسخه مدل زبانی خود یا Pre-trained Transformer که به نام GPT-1 شناخته می‌شد، بهره‌برداری کرده‌بود.

البته شایان ذکر است که جفرسون شر دیدگاه متفاوت‌تری نسبت به این مسئله ارائه داده است: “به نظر من این وضعیت، وضعیت جالب و پیچیده‌ای است. معمولاً، هنگامی‌که قصد متقاعد کردن هیئت تصمیم‌‌گیرنده را بر اساس میزان استفاده خودتان از این عبارت داشته باشید، در گذشته و به مرور برند خود را در سطح بازار مرتبط پایه‌سازی و معرفی کرده‌اید. درحالی‌که کمپانی OpenAI به‌تازگی و تا همین سال گذشته صرفاً توسط توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی شناخته شده بود.”

او ادامه داد: “کمپانی OpenAI بعد از عرضه کردن مدل هوش مصنوعی شگفت‌انگیزی که توانایی تولید تصاویر بسیار با کیفیت و واقعی را دارد، یعنی هوش مصنوعی DALL-E و سپس بعد از آن، ارائه هوش مصنوعی ChatGPT به عموم؛ میان مردم و بازار شناخته شد. زیرا اگر قرار باشد سازمان ثبت علائم تجاری بر این مبنا تصمیم‌گیری کند، این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است.”

حتی اگر درخواست این کمپانی توسط هیئت تصمیم‌‌گیرنده سازمان ثبت علائم تجاری پذیرفته شود، این درخواست صرفاً به مرحله بعدی منتقل شده، نهایی‌سازی نمی‌شود. در این مرحله دیگر برندهای شرکت‌کننده، اعتراضات و دلایل خود را برای رد کردن درخواست ثبت عبارت GPT به نفع OpenAI، به سازمان مربوطه مطرح می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده این پرونده، نحوه استفاده مردم از عبارت GPT در مکالمات روزمره است. به گفته شر، اگر مردم این عبارت را منحصراً متعلق به شخص/کمپانی خاصی ندانند، برگزاری جلسه ثبت نشان تجاری طرز فکر و دیدگاه آنها را قطعی خواهد کرد.

درحال حاضر، به‌نظر می‌رسد تا تعیین نتیجه نهایی این پرونده، کمپانی OpenAI راه درازی در پیش دارد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array