اگر با قوانین این حیطه آشنایی داشته باشید، می‌دانید که نام‌گذاری محصولات جدید بسیار چالش‌برانگیز است.
بعضی از اسامی در کشورهای مختلف معانی متفاوت دارند و یا اینکه همان اسم خاص مدنظر ممکن است قبلاً توسط کمپانی یا مؤسسه دیگری به ثبت رسیده باشد. چنین اتفاقی منجر به نقض قوانین کپی‌رایت و شکایت در دادگاه و رسیدگی به پرونده حقوقی خواهد شد.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل در چنین شرایطی قرار گرفته است. بسیار محتمل است که اپل مجبور به تغییر نام هدست واقعیت ترکیبی خود به نام Vision Pro شود.

شرکت هوآوی حدود 4 سال پیش این نام تجاری را به مالکیت خود درآورده است. این مسئله ممکن است کمپانی اپل را وادار به ری‌برندینگ هدست Vision Pro در کشور چین کند.

Vision Pro
اسنادی که نشان‌دهنده ثبت نام تجاری Vision Pro به مالکیت کمپانی هوآوی هستند.

هوآوی در برابر اپل

کمپانی اپل هفته گذشته در طی برگزاری رویداد سالانه WWDC بالاخره از هدست موردانتظار خود با نام Vision Pro رونمایی کرد. قرار است این هدست در اوایل سال 2024 در دسترس کاربران ایالات متحده قرار گیرد.

با این حال، تحقیقات انجام شده در سیستم China Trademark Network حاکی از آن هستند که کمپانی هوآوی به تاریخ 16 می سال 2019 این نام را به مالکیت تجاری خود درآورده است. یعنی 4 سال پیش از رونمایی کمپانی اپل!

بازه زمانی قانونی استفاده از این نام تجاری، از 28 نوامبر 2021 تا 27 نوامبر 2031 است. استفاده از این نام تجاری برای محصولات و خدماتی مانند تلویزیون‌های LCD، دستگاه‌های واقعیت افزوده، تجهیزات رادیویی و غیره مورد تایید قرار گرفته است.

این مسئله ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای کمپانی اپل در کشور چین شود. احتمال می‌رود که هنگام عرضه این هدست به کشور چین، اپل با انجام روند ری‌برندینگ نام جدیدی را برای هدست Vision Pro برگزیند.

شایان ذکر است که ثبت نام تجاری Vision Pro توسط هوآوی ارتباط مستقیمی با اپل ندارد. کمپانی هوآوی تنها دو دسته محصول مرتبط با عبارت “Vision” دارد: عینک‌های هوشمند Vision Glass و صفحه‌نمایش‌های سری Huawei Vision Smart Screen.
ممکن است کمپانی هوآوی در اقدامی آینده‌نگرانه این نام تجاری را به مالکیت خود درآورده باشد. یعنی با تصور اضافه شدن محصول جدیدی به این خط تولید در آینده، نام تجاری Vision Pro را به نفع خود ثبت کرده باشد.

Vision Pro

چه راهکارهایی پیش‌روی کمپانی اپل هستند؟

راهکار اول:

ساده‌ترین و منطقی‌ترین راه ممکن، انجام پروسه ری‌برندینگ و انتخاب نام جدیدی برای هدست Vision Pro برای عرضه در بازار چین است. این اقدام از بروز هرگونه سوءتفاهم و یا شکایت‌های قانونی نیز جلوگیری خواهد شد.

راهکار دوم:

راه دیگر، مذاکره کمپانی اپل با هوآوی برای بهره‌گیری از نام تجاری Vision Pro در کشور چین است. این پروسه قطعاً پیچیده‌تر و زمانبر‌تر خواهد بود، اما درنهایت ممکن است اپل بتواند بدون هیچ مشکلی از نام برگزیده خود در سراسر جهان استفاده کند.

راهکار سوم:

راه آخر و دور از ذهن، عدم عرضه این هدست به بازارهای چین است. البته که چنین تصمیم عجیبی پیامدهای بسیاری برای اپل خواهد داشت و منجر به کاهش چشمگیر درآمد این کمپانی خواهد شد، زیرا همانطور که مشخص است، بازار چین یکی از بزرگترین و مهمترین بازارها در سراسر جهان است. در هرصورت، این راه پرونده ایجاد هرگونه سوءتفاهم و مشکلات قانونی میان این دو کمپانی را به کل خواهد بست.

تمام این راهکارها صرفاً حدسیات هستند و هیچ تضمینی برای اتفاق افتادن آنها نیست. باید صبر کرد و دید که کمپانی اپل برای این چالش جدید چه راه‌حلی می‌اندیشد که در راستای خط‌فکری و همسو با منافع آن باشد.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array