به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، دردسرهای تیک‌تاک با اتحادیه اروپا تمامی ندارد. زمانی که وزیر سابق انرژی بریتانیا به‌عنوان وزیر دفاع جدید این کشور برگزیده شد، یکی از اولین سؤالات پیش‌روی او درباره نحوه استفاده‌اش از شبکه‌های اجتماعی مختلف بود. گرنت شَپس، کسی‌که از فعال‌ترین کاربران پلتفرم تیک‌تاک در دولت بریتانیا به‌حساب می‌آمد، حالا محبور بود به سران ارتشی و دولتی پاسخگو باشد.

سال گذشته سال عجیبی برای تیک‌تاک بود. استفاده از این اپلیکیشن محبوب در گوشی‌های هوشمند اعضای پارلمان بریتانیا ممنوع شده است. البته بریتانیا تنها کشوری نیست که شدیداً نگران خطرات احتمالی امنیتی و سایبری از جانب این شبکه اجتماعی چینی است. اتحادیه اروپا، آمریکا و چندین کشور دیگر نیز دسترسی به این پلتفرم را مسدود کرده‌اند.

امسال، دولت‌ها و کشورهای بسیاری استفاده از این اپ را برای کارکنان دولتی و مسئولین خود ممنوع کرده‌اند. اتحادیه اروپا، با اظهارنظر درباره اینکه تیک‌تاک “ریسک بروز خطرات ملی” را به‌همراه دارد؛ استفاده از این اپلیکیشن را در ماه مارچ سال میلادی جاری ممنوع اعلام کرد.
همچنین ایالت مونتانا، اولین ایالتی بود که تصمیم به مسدود کردن این سرویس در ناحیه تحت‌مدیریت خود گرفت و مدتی بعد ایالت نیویورک نیز از این تصمیم پیروی کرد.

اتحادیه اروپا

تیک‌تاک در برابر اتحادیه اروپا

اما دلیل این اقدامات شدید امنیتی از طرف اتحادیه اروپا چیست؟ مالک شبکه اجتماعی تیک‌تاک، کمپانی عظیم چینی ByteDance می‌باشد. مدیریت این کمپانی مستقیماً از شهر پکن انجام می‌شود و این اتصال مستقیم به کشور چین، حتی با وجود انکارهای مکرر از سوی مقامات این پلتفرم، باعث ایجاد نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

مقامات نگران این هستند که این شبکه اجتماعی محبوب و فراگیر با هم‌دست‌شدن با دولت کشور چین، و به‌اشتراک‌گذاشتن داده‌های شخصی و محرمانه با دولت کمونیست چین، امنیت ساییری میلیون‌ها کاربر و دولت را به‌خطر بیندازد.

به‌همین منظور، شبکه اجتماعی تیک‌تاک تصمیم گرفته برای جلب اطمینان و اعتماد اتحادیه اروپا، مبلغی بیش از 1.2 میلیارد یورو (معادل 1.3 میلیارد دلار) را برای ساختن سه مرکز داده جدید در ایرلند و دانمارک هزینه کند.

ساختن این مراکز داده جدید به این معناست که تا پایان سال 2024، داده‌های مربوط به کاربران ساکن در منطقه اتحادیه اروپا، از این منطقه خارج نخواهد شد.
ساختن این مراکز داده بخشی از یک قانون بزرگتر است که شبکه‌های اجتماعی را ملزم به “شفافیت” و ارائه اطلاعات صحیح به اتحادیه اروپا می‌کند.

پروژه جدید تیک‌تاک که آن را “Project Clover” نامیده است؛ به‌شدت هزینه‌بر و به همان‌اندازه تلاشی چشمگیر است؛ تلاشی چشمگیر برای نشان دادن مقصود و منظور خیر و دوستانه این اپلیکیشن چینی برای کسب اجازه ادامه فعالیت در نواحی تحت‌پوشش اتحادیه اروپا.

البته ممکن است که تمام این جنجال‌ها و هزینه‌های هنگفت حتی کافی هم نباشد! تردید و نگرانی درباره تکنولوژی‌های نشأت گرفته از کشور چین، تأثیر عمیقی در اتحادیه اروپا و برتانیا داشته است و مقامات امنیتی این دو منطقه بارها درباره تهدیدات سایبری احتمالی از طرف چین هشدار داده‌اند.

شبکه اجتماعی تیک‌تاک بیش از 150 میلیون کاربر در اروپا دارد. این کاربران روزانه بیش از 90 دقیقه در این پلتفرمِ به‌اشتراک‌گذاشتن ویدیوهای کوتاه وقت صرف می‌کنند!
این پلتفرم به‌شدت در میان قشر جوان‌تر جامعه محبوب است و نسبت به دیگر رقبای خود در این حوزه، کاربران پیگیرتر و سرسپرده‌تری دارد.

مشکلات همیشگی چین و آمریکا

هفته گذشته، بالاخره لیست نظارتی اتحادیه اروپا منتشر شد. کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، کمپانی آمازون، کمپانی اپل، کمپانی ByteDance (ارائه‌دهنده تیک‌تاک)، کمپانی متا و کمپانی مایکروسافت در این لیست قرار دارند. به گفته اتحادیه اروپا، جمعاً 22 سرویس و خدمت مختلف که توسط این شش کمپانی ارائه می‌شوند؛ تحت پوشش لایحه DMA قرار گرفته و باید خود را براساس چارچوب‌های آن مطابقت دهند.

شایان ذکر است که دولت کشور چین در اقدامی جنجالی و مهم استفاده از دستگاه‌های آیفون را برای مقامات و کارمندان دولتی خود ممنوع اعلام کرده است. این درحالی‌ست که بالاخره امروز، جدیدترین دستاورد کمپانی اپل یعنی آیفون 15 بالاخره رونمایی خواهد شد!

دولت این کشور قصد دارد به منظور تشدید اقدامات امنیتی و کاهش تأثیر تولیدات کشورهای خارجی، استفاده از گوشی‌های هوشمند آیفون در تماس‌های تلفنی، جلسات و مکالمات آنلاین را برای کارمندان دولتی ممنوع کند.

کمپانی اپل هم از نظر تولید دستگاه‌های اپل و هم از نظر بازار فروش آنها، به‌شدت به این کشور وابسته است. براساس گزارش مالی فصل سوم این کمپانی، ناحیه چین (شامل هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان) تقریباً مسئول 19% از کل کسب درآمد اپل در سه‌ماه گذشته (تا آخر جولای) بوده‌اند.

منبع: wired

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array