بر اساس الزامات قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، تمامی پلتفرم‌های بزرگ آنلاین باید هر شش ماه یک بار تعداد کاربران فعال خود را در اروپا اعلام کنند تا نهادهای نظارتی بتوانند به طور دقیق‌تر بر دامنه دسترسی آنها نظارت کنند. هفته گذشته، تیک‌تاک آخرین آمار کاربران فعال ماهانه خود را که بین ماه‌های فوریه و ژوئیه امسال به‌دست آورده بود، منتشر کرد.

طبق اعلام تیک‌تاک، این اپلیکیشن در این دوره ۱۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا داشته است.

این تعداد در مقایسه با ۱۳۴ میلیون کاربری که تیک‌تاک در ماه آگوست سال گذشته اعلام کرده بود و ۱۴۲ میلیون کاربری که در فوریه گزارش شد، افزایش یافته است و نشان می‌دهد که این اپلیکیشن در اتحادیه اروپا با سرعتی ثابت در حال رشد است.

هرچند دیگر شاهد رشد سریع و جهشی نیستیم، اما با توجه به اینکه دیگر پلتفرم‌های بزرگ در اروپا به ثبات رسیده‌اند (از جمله اسنپ‌چت، فیس‌بوک و X که حتی شاهد کاهش کاربران فعال در اتحادیه اروپا بوده‌اند)، اضافه شدن ۸ میلیون کاربر جدید در هر گزارش نسبتاً مثبت به نظر می‌رسد، البته به‌طور مجزا از آمارهای سایر مناطق.

جالب اینجاست که این تعداد کاربران اضافی در سه گزارش متوالی دقیقاً ۸ میلیون نفر بوده است. که کمی غیرعادی به نظر می‌رسد.

اروپا در ماه‌های اخیر به یکی از تمرکزهای اصلی تیک‌تاک تبدیل شده است، زیرا لایحه فروش اجباری در ایالات متحده همچنان در حال پیگیری است. تیک‌تاک با این لایحه در دادگاه به چالش کشیده شده است، اما اگر به تصویب برسد، یا تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی فروخته خواهد شد یا از اوایل سال آینده در آمریکا ممنوع خواهد شد.

مالکیت چینی تیک‌تاک همچنان با فروش این شرکت مخالف است، بنابراین در این مرحله، ممنوعیت آن محتمل به نظر می‌رسد، هرچند تیک‌تاک ممکن است بتواند تصویب این لایحه را به تأخیر بیندازد و زمان بیشتری برای مذاکره به‌دست آورد.

با توجه به این شرایط، تیک‌تاک حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل اروپا اکنون به یکی از اولویت‌های اصلی تبدیل شده و تیک‌تاک در حال راه‌اندازی برنامه‌های جدید در منطقه اتحادیه اروپا است، از جمله تمرکز بیشتر بر خرید درون‌برنامه‌ای و ایجاد مشوق‌های بیشتر برای سازندگان محتوا.

گفته می‌شود تیک‌تاک در سطح جهانی حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد، هرچند الگوهای استفاده از این اپلیکیشن با سایر اپ‌ها متفاوت است.

در حال حاضر، بازارهای اصلی تیک‌تاک عبارتند از:

  • ۱۷۰ میلیون کاربر در ایالات متحده
  • ۱۵۰ میلیون کاربر در اروپا
  • ۱۳۰ میلیون کاربر در اندونزی
  • ۱۰۰ میلیون کاربر در برزیل
  • ۷۷ میلیون کاربر در مکزیک
  • ۷۰ میلیون کاربر در ویتنام

این شش منطقه بیش از نیمی از مخاطبان جهانی تیک‌تاک را تشکیل می‌دهند و فرصت‌های اصلی برای این اپلیکیشن هستند.

همچنین شایان ذکر است که تیک‌تاک همچنان در هند ممنوع است، جایی که بسیاری از سایر اپلیکیشن‌های اجتماعی رشد قابل توجهی دارند.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، با توجه به این شرایط، تیک‌تاک با انتخاب مخالفت با فروش در ایالات متحده، ضرر زیادی خواهد دید، به همین دلیل اکنون به دنبال تمرکز بر سایر بازارها است تا بتواند تا حدی از این آسیب‌ها جلوگیری کند.

اما هر کاری که انجام دهد، از دست دادن ایالات متحده یک ضربه بزرگ برای این شرکت خواهد بود.

این به معنای فروپاشی تیک‌تاک نیست، اما تغییرات قابل توجهی در اپلیکیشن ایجاد خواهد کرد که به طور کلی رویکرد آن را تغییر خواهد داد.

به همین دلیل است که ادامه رشد تیک‌تاک در اتحادیه اروپا خبر خوبی برای این اپلیکیشن است و می‌توان انتظار داشت که تیک‌تاک در ماه‌های آینده تمرکز بیشتری بر افزایش استفاده در اتحادیه اروپا داشته باشد.

منبع : socialmediatoday

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array