به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جدیدترین پروژه کمپانی مارول یعنی سریال Secret Invasion (تهاجم مخفی) با بازی ساموئل ال‌جکسون از دیروز در پلتفرم استریم آنلاین Disney+ در دسترس کاربران قرار گرفته است.
نکته قابل توجه اینجاست که بعد از تأیید شایعات ساخته شدن تیتراژ این سریال توسط هوش مصنوعی، انتقادات بسیار زیادی به کمپانی مارول وارد شده است.

علی سلیم، کارگردان این سریال در مصاحبه خود با Polygon گفت که تیتراژ این کمپانی ساخته کمپانی (VFX) جلوه‌های ویژه Method Studios می‌باشد و برای ساخت آن از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده شده است.

سلیم اسم این ابزار هوش مصنوعی را فاش نکرد و کمی درباره کاربردهای آن به رسانه Polygon توضیح داد، اما درنهایت اعتراف کرد که دقیقاً نحوه عملکرد آن را متوجه نمی‌شود.
سلیم گفت که تیم سازنده “ایده‌ها، تم‌ها و کلماتی” را در اختیار این ابزار گذاشته و سپس نتیجه ساخته شده را از ابزار هوش مصنوعی دریافت کرده و ویرایش کردند.

هوش مصنوعی
نمایی از تیتراژ ساخته شده توسط ابزار هوش مصنوعی

هنرمندان در برابر هوش مصنوعی

بسیاری از هنرمندان نگران این هستند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نه‌تنها آثار هنری آنها را زیر سؤال برده، بلکه شغلشان را نیز با خطر نابودی مواجه کند. ابزارهای هوش مصنوعی زایا با استفاده (و یا حتی سوءاستفاده!) از میلیون‌ها تصویر و عکسی که هنرمندان ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و حتی سالها برای ایجاد آن زحمت کشیده‌اند، ترکیبی نامرغوب و بدون اصالت را در کمترین زمان ممکن به اسم “اثر هنری” ایجاد می‌کنند.

اینکه کمپانی مارول، یکی از بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا، از هوش مصنوعی برای ساختن تیتراژ جدیدترین پروژه خود استفاده کند، اصلاً برای این هنرمندان نویدبخش اتفاقات مثبت و یا سازنده‌ای نیست؛ مخصوصاً با درنظر گرفتن اینکه میلیون‌ها نفر هر هفته قرار است این تیتراژ را تماشا کنند.

اما در پایان اولین اپیزود سریال Secret Invasion، به نام هنرمندان واقعی تصاویر مرجع این تیتراژ اشاره شده و از زحمات آنها قدردانی شده است. با این‌حال بسیاری از هنرمندان با مراجعه به پلتفرم توییتر عصبانیت و خشم خود را بروز داده‌اند.

نمایی از تیتراز سریال Daredevil ساخته نتفلیکس – نمایی از تیتراژ سریال Secret Invasion ساخته دیزنی
(هردو محصولی از استودیوی فیلمسازی مارول هستند)

یکی از این افراد معترض، جف سیمپسون، هنرمندی است که در تیم توسعه جلوه‌های ویژه بصری در سریال Secret Invasion همکاری کرده است.
او در این باره نوشت: “تیتراژ سریال Secret Invasion تماماً محصولی از هوش مصنوعی است. من حقیقتاً سرشکسته شده‌ام. به عقیده من استفاده از ابزار هوش مصنوعی جنایتی در حق هنرمندان محسوب می‌شود. این ابزار بسیار غیراخلاقی و خطرناک هستند و مهمترین ریسک ناشی از استفاده از آنها در چنین پروژه‌های عظیمی، از بین رفتن شغل و رویای میلیون‌ها هنرمند در سراسر دنیاست..”

بعضی از کاربران نیز با بروز خشم و ناراحتی خود اعلام کرده‌اند که این سریال موردانتظار را بایکوت کرده و دیگر تماشا نخواهند کرد.

با اینکه هوش مصنوعی پیش از این هم در محصولات کمپانی‌ دیزنی (کمپانی مادر استودیوی مارول) نقش مهمی را ایفا کرده است؛ اما این اولین باری است که سریالی تولید کمپانی مارول برای ساخت بخشی از پروژه خود تماماً به این تکنولوژی اتکا کرده است.
پیش از این برای جوان‌تر کردن بازیگر معروف و به‌نام، هریسون فورد، در جدیدترین سری فیلم‌های Indiana Jones از هوش مصنوعی استفاده شده بود که همین حرکت نیز واکنش‌های متفاوتی از طرف کاربران را به‌همراه داشت.

کمپانی مارول هنوز درباره این انتقادات تند هنرمندان و دلسری مخاطبان اظهارنظری نکرده است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array