به گزارش ایران دکونومی، بر اساس گزارش سالانه منتشر شده از تپسل، در سال گذشته این شرکت با ۷۰۰۰۰ کسب‌وکار همکاری داشته است و تبلیغات تپسل ۵۲۰ میلیارد بار به نمایش درآمده است. در این گزارش گفته شده که بیشترین حجم نمایش انجام شده برای تبلیغ دهنده‌ای بیشتر از ۷۳ میلیارد و بیشترین کلیک بیشتر از ۳۸ میلیون کلیک بوده است. رتبه یک تبلیغات مرورگرها هم در جریان توزیع با مقدار ۹۰ درصد نصیب مرورگر کروم شد.

در سال گذشته تعداد کل ناشران تپسل به عددی بالای ۱۴۰ هزار وب‌سایت و اپلیکیشن رسید؛ ۹۱ درصد از بازی‌سازان به تبلیغات در تپسل روی آورده‌اند. ۹۵ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات سایت‌های ورزشی و ۹۰ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات در سایت‌های بازی در اختیار تپسل قرار داشته است.

حجم تبلیغات تپسل در سال گذشته چقدر بود؟

در سال ۱۴۰۱ در تپسل، ۵۲۰ میلیارد ایمپرشن به ثبت رسیده است که معادل ۱۶ نمایش در روز به ازای هر ایرانی است. این ایمپرشن‌ها به طور ماهانه در حال افزایش بوده است.

صنایع مختلف چطور در تپسل توزیع شدند؟

تپسل با بررسی وسعت هر صنعت در تبلیغات دیجیتال نمودار زیر را در گزارش خود ارائه داده است. بیشترین سفارش تبلیغات از سمت استودیوهای بازی‌سازی با ۹۱ درصد و کمترین آن به فروشگاه‌های اینترنتی با ۳ درصد تعلق می‌گیرد. اما تعداد این فروشگاه‌ها بیشتر از آمار باز‌ی‌سازانی است که در تپسل تبلیغات کرده‌اند. درواقع بزرگی کل صنعت فروشگاه‌های اینترنتی و ویژگی‌های آن‌ها و قابلیت تبلیغات دیجیتال مختلف باعث شده است که آن‌ها در فضای تبلیغات آنلاین بسیار تأثیرگذار باشند.

به گفته سینا رضانواز، مدیر هوش تجاری و تحلیل داده محور تپسل، دلیل این اختلاف بین سفارش‌دهنده‌های گیم و فروشگاه اینترنتی این است که: بسیاری از فروشگاه‌ها در چنل‌های محدودی مثل سوشال مدیا مستقیماً تبلیغات می‌کنند و تبلیغات خود را به شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ نمی‌سپارند؛ دلیل این امر می‌تواند عدم آگاهی از میزان اثربخشی تبلیغات دیجیتال یا نگرانی از هزینه‌ها باشد. این آمار بیانگر آن است که ۹۱ درصد از استودیوهای بازی‌سازی با تبلیغات دیجیتال آشنا هستند و با تپسل کار می‌کنند. از طرفی اندازه بازار فروشگاه‌های اینترنتی آنقدر از نظر تعدادی بزرگ و چندین میلیونی است که با وجود اختصاص بیشترین تعداد برند همکاری کننده در این حوزه با تپسل، همچنان تنها ۳درصد از این مارکت در فضای تبلیغات دیجیتال فعالیت می‌کنند.

مناسبت‌ها و رویدادها چه تاثیری بر نمایش تبلیغات داشتند؟

به گزارش تپسل، کمپین عید نوروز بیشترین تاثیر را در نمایش تبلیغات داشته است. تپسل رویه انتخاب آخرین ماه هر فصل را برای اتمام کار خود به شرح زیر ارائه کرده است:

  • خردادماه به‌دلیل پایان ترم‌های دانشگاه‌ها و مدارس از یک‌سو و بازی‌های انتهایی لیگ‌های معتبر فوتبال از سوی دیگر، بهترین زمان برای انجام تبلیغات و استفاده از این رویدادها است.
  • شهریورماه به‌دلیل مناسبت‌های بازگشت به مدرسه و دانشگاه و همچنین واردشدن به شش ماه دوم سال که معمولاً پرتکاپوتر از شش ماه اول است، برندها شروع به ایجاد ارتباطات بیشتر برای بهره‌برداری در پاییز و زمستان می‌کنند. اما سال گذشته به‌دلیل تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، بسیاری از کمپین‌ها لغو شدند و بودجه تبلیغاتی‌شان را تا آذرماه هزینه نکردند.
  • آذرماه که همواره بهترین ماه برای صنعت تبلیغات دیجیتال بود، این‌بار سال متفاوتی را تجربه کرد. به‌دلیل بازگشت ادورتایزرها برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی بعد از دو ماه سکوت و همچنین وجود رویداد ویژه جام‌جهانی و رویدادهای مهم بلک فرایدی و شب یلدا در این ماه، مجدد توانست جزء بهترین ماه‌های سال برای تبلیغات انتخاب شود، اما اختلالات اینترنتی سبب شد به ماکزیمم ظرفیت خود مطابق پیش‌بینی‌ها نرسد.
  • و اما زمستان همواره رویه متفاوتی در پیش می‌گیرد؛ چرا که بسیاری از عموم مردم مایلند خریدهای عید خود را در دی و بهمن انجام دهند و تبلیغ‌کنندگان نیز به‌خوبی از این رفتار آگاهند. ازهمین‌رو و همچنین برای اینکه حجم ارسال بار و ارائه خدمات خود در روزهای آخر سال را قابل مدیریت‌تر نمایند، بیشتر حجم پروموشن خود را به این دو ماه منتقل می‌کنند. هرچند دی‌ماه سال گذشته بازهم متفاوت‌تر از همیشه عمل کرده است و با اینکه معمولاً نسبت به آذرماه افت می‌کرد، اما توانست حجم بیشتری از تبلیغات را ازآن خود کند. (دیجیاتو)

سهم تنوع رسانه‌ها در تپسل چگونه بود؟

بنا بر گزارش سالانه تپسل محبوبیت و کیفیت رسانه‌ها دو فاکتور اساسی برای انتخاب آن رسانه‌ها هستند. بنابر آمار، رسانه‌های ورزشی، بیشترین تبلیغات را در تپسل به دست آورده‌اند.

رضانواز در این خصوص به خبرنگار ایران دکونومی گفت: در سال ۱۴۰۱ که جام جهانی و رویداد ورزشی بزرگی اتفاق افتاد، تپسل تصمیم گرفت با رسانه‌های بزرگ ورزشی کار کند و ۹۵ درصد از ایمپرشن آن‌ها را از آن خود سازد. این رقم سهم تپسل از ایمپرشن رسانه‌های این مارکت را نشان می‌دهد.

۸۸ درصد از ترافیک تبلیغات بر اساس دستگاه‌ها، به موبایل و تبلت رسیده است و فقط ۱۱ درصد متعلق به دسکتاپ بوده است.

نگاهی به «ترین»های تپسل

تپسل در پایان گزارش سالانه خود به اعلام ترین‌های صنعت تبلیغات دیجیتال اشاره کرده است. براساس این گزارش، در سال گذشته بیشترین حجم نمایش انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از ۷۳ میلیارد، بیشترین کلیک انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از ۳۸ میلیون، بیشترین نصب انجام‌شده برای یک ادورتایزر بیش از ۱.۵ میلیون نصب، بیشترین تعداد محتوای تبلیغاتی ساخته‌شده برای یک ادورتایزر بیش از ۵ هزار محتوا و بیشترین قیمت کلیک ۳۰ هزار تومان بوده است که این قیمت در جام‌جهانی فوتبال و روز بازی ایران-ولز توسط مشتری ست شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array