به گزارش ایران دکونومی، گروه G7 در سال 1975 تشکیل شد؛ گروهی متشکل از هفت اقتصاد برتر جهان (آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن) که در زمینه سیاست‌های اقتصادی و ترویج ثبات جهانی همکاری می‌کنند. در زمان تأسیس جی 7، این کشورها در نظم اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم پیشرو بودند و سیستم‌های سیاسی و اقتصادی مشابهی داشتند.

در حال حاضر و با رشد کشورهای نوظهور در سایر نقاط جهان، نفوذ اقتصادی گروه G7 به طور قابل توجهی کاهش یافت. در جدول زیر سهم G7 و G20 از تولید ناخالص داخلی جهانی از سال 1990 تا 2022 ارائه گردیده است:

سهم جی 7 از تولید ناخالص داخلی جهانی

G20 یک گروه از کشورهاست که با هدف گرد هم آوردن اقتصادهای پیشرفته و نوظهور برای ارتقای همکاری‌های بین المللی تأسیس شده است. اقتصادهای بزرگی که در G20 هستند، اما در G7 حضور ندارند عبارتند از: چین، هند، برزیل و عربستان سعودی هستند.

از این مجموعه داده می‌توان دریافت که سهم G7 از تولید ناخالص داخلی جهانی از 67 درصد در سال 1994 به 44 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

در همین بازه زمانی، سهم G20 از تولید ناخالص داخلی جهانی تقریباً ثابت و نزدیک به 80 درصد بوده است. به طور خلاصه، این بدان معناست که بازارهای نوظهور سهم نسبتاً بیشتری از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

پیامدهای احتمالی کاهش سهم G7 از تولید ناخالص داخلی جهانی

کاهش نفوذ جهانی: کاهش توانایی در شکل دادن به سیاست ها و استانداردهای اقتصادی جهانی.
تغییرات در پویایی تجارت: تغییرات بالقوه در روابط تجاری و اتحادها، با به دست آوردن اهمیت اقتصادی دیگر کشورها.
جریان های سرمایه گذاری تغییر یافته: هدایت مجدد سرمایه گذاری جهانی به سمت اقتصادهای با رشد سریعتر خارج از G7.

اینفوگرافی تولید ناخالص داخلی جهانی گروه G7 و G20

جی 7

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array