به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس هستند. شش کشور دیگر در آغاز سال 2024 به عضویت بریکس در می‌آیند، این موضوع سوالاتی را در مورد گسترش قدرت اقتصادی رو به رشد این گروه ایجاد می‌کند. با اضافه شدن اعضای جدید از جمله ایران، تولید ناخالص داخلی بریکس به بیش از 30 تریلیون دلار می‌رسد که حدود 29 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در بر می‌گیرد.

در شکل زیر تولید ناخالص داخلی تخمینی کشورهای بریکس (BRICS) و جی 7 (G7) آورده شده است. این آمار توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای سال 2023 ارائه شده است.

تولید ناخالص داخلی بریکس و جی 7

با توجه به شکل ارائه شده، سهم G7 از تولید ناخالص داخلی جهانی 43 درصد و سهم بریکس حدود 29 درصد است که فاصله زیادی دارند. نکته قابل توجه این است که شکاف مرتباً در حال کاهش است، چرا که کشورهای بزرگ BRICS مانند هند رشدی بالاتر از نرخ متوسط دارند و از سوی دیگر در آینده کشورهای دیگری نیز به عضویت بریکس در خواهند آمد.

بریکس قبل از اضافه شدن اعضای جدید خود (آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی)، دارای تولید ناخالص داخلی 27.7 تریلیون دلاری بود که 26 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در بر می‌گرفت. اعضای جدید بریکس 3.1 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی به این بلوک اضافه می‌کنند، که در این میان عربستان سعودی بیشترین سهم را به لطف تولید ناخالص داخلی 1.1 تریلیون دلاری خود دارد.

تولید ناخالص داخلی جی 7

در جدول زیر، می‌بینید که اعضای جدید چگونه بر تولید ناخالص داخلی بریکس تأثیر می‌گذارند.

تولید ناخالص داخلی بریکس چقدر است؟

با اضافه شدن عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران، سهم بریکس از تولید جهانی نفت به 43 درصد می‌رسد. علاوه بر نفت، اضافه شدن آرژانتین به BRICS به طور قابل توجهی ذخایر لیتیوم این گروه را افزایش می‌دهد، که با ادامه رشد تولید باتری جهانی و عمومی‌تر شدن خودروهای الکتریکی کلیدی خواهد بود.

از آنجایی که بریکس (BRICS) در حال ایجاد یک سیستم تجاری و مالی جایگزین است که مستقل از دلار آمریکا عمل می‌کند، افزودن کشورهایی با منابع طبیعی بیشتر ضروری است.

مقایسه رشد اقتصادی آتی بریکس در برابر G7

در حالی که اعضای جدید بریکس در حال حاضر سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی این گروه ندارند، به نظر می‌رسد که برای بسیاری از تازه واردان رشد قابل توجهی در آینده پیش‌بینی شده است.

به گفته گلدمن ساکس، بسیاری از اعضای فعلی بریکس در حال حاضر دارای نرخ رشد واقعی GDP هستند که بالاتر از همتایان خود در G7 است. با اعضای فعلی میانگین رشد تولید ناخالص داخلی بریکس تا سال 2050 حدود 189 درصد پیش‌بینی شده است، در حالی که این میزان برای جی 7 حدود 50 درصد تخمین زده شده است.

اعضای جدید بریکس مانند اتیوپی (پیش‌بینی 1170 درصد رشد تولید ناخالص داخلی تا سال 2050) و مصر (پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی 635 درصدی تا سال 2050) حتی نرخ رشد اقتصادی بالقوه بالاتری دارند که پتانسیل اقتصادی گروه را بیشتر افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهد که تا سال 2050، BRICS از نظر تولید ناخالص داخلی از G7 پیشی خواهد گرفت؛ حتی بدون اعضای جدید. البته با توجه به اینکه بریکس قصد دارد اعضای بیشتری را اضافه کند، این گروه احتمالاً تولید ناخالص داخلی G7 را در دهه‌های آینده تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array