به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در حالی که بسیاری از فعالان بازار کریپتو روز 31 اکتبر 2008 (10 آبان 1387) یعنی روز انتشار وایت پیپر بیت کوین را به عنوان روز اصلی تولد این دارایی جشن می‌گیرند، عده‌ای رویکرد فنی‌تری برای تعیین سن واقعی بیت کوین دارند. از نظر این گروه، روز سوم ژانویه تاریخ واقعی است که بیت کوین به عنوان یک منبع ذخیره ارزش و ارز قابل انتقال معرفی شد.

 جنسیس بلاک بیت کوین
جزئیات جنسیس بلاک بیت کوین منبع: Blockchain.com

جنسیس بلاک (Genesis block) اولین بلاک از بیت کوین است که در تاریخ 3 ژانویه 2009 (14 دی 1387) توسط خالق مرموز آن، ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. از این روز به بعد، بیت کوین با سرسختی با موج گسترده‌ای از مخالفت منتقدان، رسانه‌های جریان اصلی، سیاستمداران و دولت‌های سراسر جهان روبه‌رو شد و با قدرت در مقابل آنها ایستاد.

حضور گسترده خرس‌ها در تولد 15 سالگی بیت کوین

آنچه امسال این روز را متمایز کرد، وقوع یک جریان خروج سرمایه عظیم از بازار این رمزارز بود که منجر شد بیشتر دستاوردهای آن در 30 روز گذشته در زمان کوتاهی از بین برود. بر اساس داده‌های وبسایت کوین گکو (CoinGecko)، قیمت بیت کوین روز گذشته در نتیجه این رویداد تا زیر 42000 دلار سقوط کرد و حداقل 3000 دلار از ارزش خود را تنها در عرض دو ساعت از دست داد. داده‌های CoinMarketCap نیز نشان می‌دهد که بیت کوین از بالاترین قیمت روزانه خود در حدود 45600 دلار تا مرز 40700 دلار کاهش یافته است.

علیرغم اینکه طبق داده‌های کوین گکو (CoinGecko) در زمان نگارش این مطلب، بیت‌کوین با قیمت 42608 دلار در حال معامله شدن است و 4.5 درصد کاهش در 24 ساعت گذشته را نشان می‌دهد، بسیاری از تحلیلگران به بررسی دلایل احتمالی این ریزش در یک بازار صعودی پرداخته‌اند.

نمودار 24 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار 24 ساعته قیمت بیت کوین. منبع: CoinGecko

در حقیقت، کاهش شدید قیمت بیت کوین زمانی رخ داد که پلتفرم خدمات مالی دیجیتال ماتریکس پورت (Matrixport) در اظهارنظری غیرمنتظره، پیش‌بینی اخیر خود مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به طور بالقوه اولین صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) را در ماه ژانویه 2024 تایید می‌کند، پس گرفت.

ماتریکس پورت روز اول ژانویه (11 دی) با انتشار یک پست در ایکس (توییتر سابق) ابراز اطمینان کرد که قیمت رمزارز اول بازار تحت تأثیر عواملی مانند «تأیید قریب‌الوقوع ETF اسپات بیت‌کوین» تا حدود 50 هزار دلار افزایش می‌یابد. این شرکت مدعی شده بود که تاییدیه ETF بیت کوین می‌تواند حتی قبل از زمان مورد انتظار بیشتر معامله‌گران اعلام شود.

با این حال، تنها یک روز پس از انتشار این پیش‌بینی در مورد تاییدیه‌های احتمالی در سال 2024، این شرکت پیش‌بینی خود را تغییر داد و ادعا کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تمام ETF‌های بیت‌کوین را در ماه ژانویه رد خواهد کرد و تاییدیه‌ ETF بیت‌کوین قبل از سه ماهه دوم امسال صادر نخواهد شد.

جامعه کریپتو به سرعت به این اظهارات بحث‌برانگیز واکنش نشان داد، به طوری که بسیاری این شرکت را به دستکاری قیمت بیت کوین متهم کردند.

برخی از ناظران اصلی ETF بیت کوین نیز به این خبر واکنش نشان داده‌اند. برای مثال، اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر ETFهای بلومبرگ در X نوشت: «ما هنوز خبری نشنیده‌ایم که حاکی از چیزی جز تأیید ETFها باشد، اما می‌خواهم از آنها بپرسم آیا برای این ادعای خود منبع موثقی دارند یا فقط بر مبنای حدس و گمان صحبت می‌کنند.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array