به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس اعلامیه 21 آگوست (30 مرداد) از سوی تومر ولر (Tomer Weller)، مدیر تولید بنیاد توسعه استلار (Stellar) به اتحاد بایت کد، یک گروه صنعتی که توسعه وب‌اسمبلی (WebAssembly) به اختصار (Wasm) را ترویج می‌کند، پیوسته است. Wasm یک رقیب برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که توسط اکوسیستم اتریوم استفاده می‌شود. همچنین در برنامه‌های غیر بلاکچینی و مبتنی بر مرورگر استفاده می‌شود.

EVM یک ماشین مجازی یا موتور محاسباتی است که برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. این توسط اکثر شبکه‌های بلاکچین، از جمله اتریوم، بی‌ان‌بی اسمارت چین (BNB Smart Chain)، آوالانچ و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. اما چند شبکه به جای آن از Wasm استفاده می‌کنند، از جمله مالتیورز ایکس (MultiversX) پولکادات (Polkadot)، (الروند سابق) و اینترنت کامپیوتر می‌باشند.

استلار به عنوان یک شبکه پرداخت در سال 2014 (1393) شروع به کار کرد. اما در سال 2022، قراردادهای هوشمند را برای ارائه عملکرد بیشتر به شبکه پیاده کرد. در آوریل 2022 (فروردین 1401)، توسعه دهندگان استلار Wasm را به عنوان موتور محاسباتی خود انتخاب کردند. آنها استدلال کردند که علیرغم محبوبیت EVM، “مدل‌های ذخیره سازی و اجرای آن گران هستند و موازی سازی آنها چالش برانگیز است، که مسیر مقیاس پذیری را سد کرده” و تراکنش‌ها را گران‌تر می‌کند.

استلار همچنین استدلال کرد که Wasm برای محیط‌هایی مانند بلاکچین عالی است، زیرا در ابتدا برای برنامه‌های مرورگر توسعه داده شد. این دلیل دیگری بود که تیم Wasm را به EVM انتخاب کرد.

EVM

اما بسیاری از کارهای توسعه Wasm توسط بایت کد الاینس (Bytecode Alliance)، یک سازمان غیرانتفاعی متشکل از شرکت‌های اینترنتی مانند آمازون، سیسکو (Cisco)، اینتل (Intel)، مایکروسافت و دیگران تولید می‌شود. زمانی که استلار Wasm را به عنوان موتور محاسباتی خود انتخاب کرد، توسعه‌دهنده کامپیوتر اینترنتی دیفینیتی (Dfinity) تنها عضو این اتحاد بود که یک شبکه بلاکچین را نمایندگی می‌کرد.

در اطلاعیه 21 آگوست (30مرداد) ولر، استدلال کرد که پیوستن به اتحاد بایت کد برای تیم بی اهمیت است، زیرا به آنها اجازه می‌دهد استانداردها و ابزارها را در جامعه توسعه Wasm تحت تاثیر قرار دهند. او تاکید کرد که هدف آن نه تنها نمایندگی استلار است بلکه حمایت از بلاکچین و توسعه دهندگان آن است. به گفته ولر، مشارکت استلار در این سازمان به اتحاد کمک می‌کند تا از نیازهای توسعه دهندگان وب 3 و بلاکچین پشتیبانی کند:

این نفوذ تضمین می‌کند که اتحاد نیازهای منحصر به فرد بلاکچین و موارد استفاده غیر وب را در نظر می‌گیرد و اکوسیستم Wasm را به سمت پذیرش و پشتیبانی از طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها، مانند پلتفرم‌های قرارداد هوشمند سوق می‌دهد.

جامعه Wasm همچنان به نفوذ به دنیای وب 3 تحت سلطه EVM ادامه می‌دهد. در 3 آوریل (14 فروردین)، شبکه استار (Astar) اعلام کرد که اجازه می‌دهد هر دو قرارداد EVM و Wasm در یک شبکه مستقر شوند و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد از هر یک از ماشین‌های مجازی استفاده کنند. استار این رویداد را روز راه اندازی Wasm نامگذاری کرد. در 22 آگوست (31 مرداد)، بایننس اعلام کرد که 2.2 میلیون دلار بودجه برای پلتفرم برنامه کاربردی اثبات دانش صفر با استفاده از Wasm به نام “zkWASMHub” ارائه خواهد کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array