براساس مصوبه وزارت ارتباطات قرار است حساب توسعه فیبر نوری با سرمایه هزار میلیاد تومانی ایجاد شود.

به گزارش ایران دکونومی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات روز گذشته ۱۷ اردیبهشت از ایجاد سرمایه اولیه برای حساب توسعه فیبر نوری خبر داد. او گفت که ایجاد حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومانی نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها است. او تصریح کرد که این موضوع در دولت آیین نامه بند «س» تبصره ۷ قانون بودجه تصویب شده است.

فیبرنوری که اکنون یک بخش مهمی در تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان است، در سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده است. این فناوری پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

از سوی دیگر هم تاکنون شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها تاکنون شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی موجود است. این شبکه مسی که خیلی گسترده است توانایی کمی در سازگاری با فناوری‌های جدید دارد.

اکنون این مصوبه جدید نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها می‌باشد که با تطبیق این پروژه، مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا پایان سال جاری هموار خواهد شد. این تصویب منحصر به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نبوده و منابع آن قابلیت انتقال به سال‌های بعدی را نیز داراست.

این در حالی است که ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز ایران دکونومی گزارشی را مبنی بر تصویب شدن طرح حساب توسعه فیبر نوری در مجلس به نشر سپرده بود. طبق آن گزارش؛ در آبان ماه سال گذشته نمایندگان با بررسی یک فوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف وزارت ارتباطات موافقت کرده بودند تا صندوقی زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای توسعه شبکه فیبرنوری تشکیل شود. هدف از راه‌اندازی صندوق مذکور نیز توسعه متوازن اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری و جلوگیری از ایجاد انحصار گفته شده بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array