به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کمپانی گوگل درباره تصمیمات پیشین خود تغییر موضع داده و قصد دارد به‌زودی نسخه visionOS اپلیکیشن یوتیوب را برای استفاده در هدست‌های Vision Pro کمپانی اپل توسعه دهد!

سخنگوی یوتیوب، جسیکا گیبی با ارسال بیانیه‌ای به وبسایت The Verge در این باره نوشته: “ما از عرضه هدست‌های Vision Pro به مشتریان بسیار هیجان‌زده هستیم و به تمام کاربران یوتیوب اطمینان می‌دهیم که هنگام استفاده از این هدست و مراجعه به وبسایت یوتیوب، تجربه کاربری بسیار خوبی را در مرورگر سافاری خواهند داشت. در حال حاضر برنامه دقیقی برای این موضوع نداریم اما با قطعیت اعلام می‌کنم که توسعه اپلیکیشن اختصاصی یوتیوب برای هدست Vision Pro در دستور کار آینده ما قرار دارد”.

یوتیوب

شایان ذکر است که همین چند وقت پیش چندین اپلیکیشن بزرگ و محبوب کاربران مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و البته همین یوتیوب اعلام کرده بودند که تمایلی برای ارائه خدمات خود در این هدست ندارند و اجازه دسترسی اپلیکیشن‌های نسخه آیپد (iPadOS) را در این گجت پوشیدنی جدید نیز نخواهند داد.
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، کمپانی گوگل هیچ برنامه‌ای برای توسعه نسخه visionOS پلتفرم ویدیویی محبوب یوتیوب را نیز نداشت؛ در نتیجه به احتمال بسیار زیاد اتفاقی در پایگاه گوگل در شهر مانتین‌ویو افتاده که ما از آن بی‌خبریم!

با توجه به اینکه سخنگوی یوتیوب زمان دقیقی را برای این اتفاق اعلام نکرده است؛ تنها دو احتمال وجود دارد. طراحی و ساخت اپیلیکیشن اختصاصی سیستم‌عامل visionOS یوتیوب توسط تیم توسعه‌دهنده و یا بهینه‌سازی اپلیکیشن نسخه iPadOS برای عرضه در هدست Vision Pro.

هدست Vision Pro

همکاری یوتیوب و Vision Pro؛ تجربه کاربری منحصربه‌فرد

یکی از مهم‌ترین مواردی که یوتیوب و اپل هنوز به آن رسیدگی نکرده‌اند؛ پشتیبانی از آرشیو عظیم ویدیوهای 360 درجه و واقعیت مجازی موجود در پلتفرم یوتیوب است. این پلتفرم ویدیویی از سال 2011 تاکنون از ویدیوهای سه‌بعدی و از سال 2016 تاکنون از ویدیوهای 360 درجه پشتیبانی می‌کند. درحال حاضر هیچ‌یک از این دو فرمت بر روی هدست واقعیت ترکیبی کمپانی اپل پشتیبانی نمی‌شوند.

سخنگوی کمپانی اپل در پاسخ به این سؤال که “آیا هدست Vision Pro در آینده از ویدیوهای سه‌بعدی و 360 درجه پشتیبانی خواهد کرد یا خیر”، گفته است: “این ویدیوها برای نمایش در گجتی مانند Vision Pro مناسب و کافی نیستند. به‌صورت کلی، این ویدیوها برای نمایش در دستگاه‌هایی ساخته شده‌اند که تجربه فضایی (spatial) باکیفیتی را به کاربران ارائه نمی‌دهند”.

به گفته جکی روی، سخنگوی کمپانز اپل، تمام تمرکز تیم‌ توسعه‌دهنده هدست Vision Pro بر روی ایجاد بهترین تجربه کاربری فضایی و تعاملی می‌باشد. او باور دارد که ارائه این فرمت از ویدیوها در محیط هدست اپل ممکن است باعث ایجاد حالت حرکت‌زدگی (Motion Sickness) در کاربران شود و بهتر است برای مشاهده چنین محتواهایی از تصاویر و ویدیوهای فضایی (Spatial) اپل TV استفاده شود.

همچنین با توجه به اینکه درحال‌حاضر مرورگر سافاری از WebXR پشتیبانی نمی‌کند؛ امکان تماشای محتواهای واقعیت ترکیبی از طریق این مرورگر در هدست Vision Pro وجود ندارد. درصورتی‌که این قابلیت بعداً به سافاری اضافه شود؛ احتمالاً دسترسی به محتواهای VR یوتیوب نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array