به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «ویژوال کاپیتالیست»، توزیع ثروت بینشی از مرحله بلوغ اقتصادی یک منطقه را فراهم می‌سازد. بر اساس گزارش جهانی توزیع ثروت که توسط بانک UBS سوئیس منتشر شده، متوسط ثروت جهانی از سال 2000 تا به حال 5 برابر شده است.

هم‌زمان که اقتصادها رشد می‌کنند، احتمال اینکه تعداد بیشتری از بزرگسالان آن جامعه به ثروت بیشتری دست یابند افزایش می‌یابد. طبیعتاً با افزایش سودآوری شرکت‌ها، درآمدها افزایش یافته و توزیع سود تغییر می‌کند.

شکل زیر بر اساس داده‌های بانک سرمایه گذاری (UBS)، سهم ثروت افراد بزرگسال را در مناطق مختلف جهان بر اساس محدوده ثروتشان نشان می‌دهد.

توزیع جهانی ثروت در سال 2023

نمودار توزیع جهانی ثروت 2023

آمریکای شمالی و اروپا که دارای اقتصادهای پیشرفته هستند، بیشترین سهم را در محدوده افراد با «بیش از یک میلیون دلار» ثروت دارا می‌باشند.

چین که در حال گذار به یک اقتصاد خدمات محورتر است، دارای تعداد زیادی از افراد با ثروتی در محدوده 10 هزار دلار تا 1 میلیون دلار است.

بازارهای نوظهوری مانند هند سهم بیشتری از دو محدوده پایین ثروت را به خود اختصاص می‌دهند.

توزیع ثروت جهانی

به طور کلی، نابرابری در داخل کشورها و بین کشورها از دهه 1980 افزایش یافته است. با این حال، متوسط ثروت جهانی از سال 2000 تاکنون 5 برابر شده است؛ این موضوع ناشی از گسترش اقتصادی چین است که سطح متوسط جهانی را بالا برده است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array