به گزارش ایران دکونومی، کارایی و دوام مقره‌های برق به دلیل آلودگی هوا، گرد و غبار و شرایط خاص آب و هوایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، با چالش‌های جدی مواجه شده است و همین مسئله موجب گردیده که در سال‌های اخیر در جنوب کشور با قطعی برق و خاموشی‌های زیادی روبه‌رو شویم. نانوپوشش‌های سیلیکونی تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان از مقره‌های برق در مقابل شرایط آب و هوایی خاص محافظت کرده و این باعث می‌شود که میزان خاموشی‌ها در مناطق با سطح رطوبت و آلودگی بالا به میزان زیادی کاهش یابد.

منیره تقوایی، مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: «دکتری مهندسی برق و قدرت خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم که در آن دوره روی تأثیر پوشش‌های سیلیکونی بر سیستم‌های انتقال برق کار می‌کردم و از طریق شبیه‌سازی و برخی آزمایش‌ها به بررسی این فناوری پرداختم. بعد از دوره دکتری، به واسطه تجربیاتی که به دست آورده بودم، طرح ایده کار روی نانوپوشش‌های سیلیکونی عنوان شد. فناوری پوشش RTV وارداتی بود؛ به همین دلیل، با توجه به ماهیت بین رشته‌ای این فناوری، با همکاری دوستانم از رشته‌های برق و شیمی روی توسعه فناوری نانوپوشش‌های سیلیکونی کار کردیم. پروسه ۴ ساله یعنی از شروع کار در سال ۱۳۹۶ تا ثبت شرکت در سال ۱۴۰۰ با هزینه خود، تحقیق و توسعه را با هدف رسیدن به محصولی مناسب انجام دادیم و در نهایت موفق به تولید محصول مورد نظر شدیم.»

نانوپوشش‌ سیلیکونی چه مزایایی دارد؟

تقوایی با اشاره به مشکلاتی که مقره‌ها در محیط‌های آلوده دارند، از نحوه عملکرد نانوپوشش‌های سیلیکونی گفت: «مقره‌ها از جنس سیلیکون، شیشه و سرامیک هستند، مقره‌های سیلیکون با محیط‌های آلوده سازگاری دارند، اما طول عمر آن‌ها کم است. مقره‌های سرامیکی و شیشه‌ای کاملاً برعکس مقره‌های سیلیکونی، دارای استحکام بالایی هستند، اما در محیط‌های آلوده به سرعت دچار مشکل می‌شوند. ما در این محصول، با ایجاد نانوپوشش سیلیکونی روی سطح مقره‌ها، از مزیت هر دو بخش استفاده کردیم.»

مقره های ولتاژ بالا

او در ادامه افزود: «وجود نانوپوشش سیلیکونی با خاصیت آبگریزی از مقره‌ها در محیط‌های شرجی و آلوده محافظت کرده و می‌تواند سال‌ها روی سطح مقره سرامیکی و شیشه بماند. حتی بعد از آسیب، امکان ایجاد پوشش مجدد روی مقره وجود دارد، که این موضوع از آسیب به مقره و در نتیجه قطع برق جلوگیری کرده و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.»

منیره تقوایی با بیان راه‌اندازی خط تولید با ظرفیت ۳۰۰ تن در سال، گفت: «در گام اول با امضای قرارداد با سازمان برق منطقه هرمزگان، ۱۰ تن از این محصول خریداری شده است. به دنبال توسعه بازار هستیم و نیم‌نگاهی نیز به صادرات داریم. با حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو در کارگاه‌های مربوط به صادرات محصولات دانش بنیان شرکت کردیم؛ علاوه براین، کارگاه‌های دیگری نیز برای ما برگزار کرده‌اند.»

او همچنین به حمایت‌هایی که از این شرکت دانش بنیان شده، اشاره کرد و گفت: «مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) زیرساخت‌هایی را برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار ما قرار داد که توانستیم بعضی از تست‌ها و کارهای عملی را انجام دهیم. برای جذب تسهیلات نیز حمایت‌های آیکن در این مسیر به کمک ما آمد.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array