به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سازمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI) آخرین رگولاتور آمریکایی است که به توافق چند میلیونی چند ایالت با پلتفرم معاملات رمزارزی رابینهود (Robinhood) پیوسته است. پیش از آن، رگولاتورهای ایالت‌های آلاباما، کلرادو، نیوجرسی، دلاور، تگزاس و داکوتای جنوبی مدعی شده بودند که این شرکت در مارس 2020 (اسفند 98) همزمان با آغاز همه‌گیری کرونا، با نادیده گرفتن چندین قانون، به برخی از سرمایه گذاران خود آسیب رسانده است.

گفتنی است که این شرکت تابستان گذشته نیز توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) به دلیل نقض قوانین ضدپولشویی و امنیت سایبری با جریمه 30 میلیون دلاری مجازات شد.

جریمه 10 میلیون دلاری رابینهود

به گفته این رگولاتورها، رابینهود در اطلاع رسانی به کاربران خود در مورد خطرات ناشی از اسپردهای آپشن multi-leg  کوتاهی کرده است، هیچ برنامه احراز هویت مشتری طراحی نکرده است و قبل از تأیید برخی از اکانت‌های آپشن خاص، دقت لازم را انجام نداده است. به علاوه اینکه همکاری لازم را با سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) و سایر آژانس‌های مربوطه نداشته است. پس از شکایت چندین رگولاتور از ایالت‌های مختلف، در نهایت این صرافی با پرداخت جریمه 10 میلیون دلاری به سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده موافقت کرد.

ظاهراً این نقص عملیاتی ماه مارس 2020 در آغاز همه‌گیری ویرانگر کووید-19، در حالی رخ داده است که صدها هزار سرمایه‌گذار در پلتفرم معاملاتی رابینهود مشغول فعالیت بودند.

اندرو هارتنت (Andrew Hartnett)، رئیس NASAA، قدیمی ترین سازمان بین‌المللی حمایت از سرمایه گذاران، از تلاش‌های متقابل رگولاتورهای ایالتی با هدف حفاظت از سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده، تمجید کرده است.

«رابینهود مکرراً در خدمت‌رسانی به مشتریان خود کوتاهی کرده است، اما این توافقنامه روشن می‌کند که این صرافی رمزارزی باید تعهدات محافظت از حقوق مشتری خود را جدی بگیرد و این کاستی‌ها را اصلاح کند».

کلوتیلد هیولت (Clothilde Hewlett)، از ماموران سازمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI) گفته است: «چنین پلتفرم‌هایی باید همانطور که در قانون تصریح شده است دستورالعمل‌های حفاظت منطقی از سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان را رعایت کنند».

با وجود تصویب این جریمه‌ها، رگولاتور کالیفرنیا هیچ مدرکی دال بر فعالیت‌های غیرقانونی و کلاهبرداری توسط رابینهود پیدا نکرده است. علاوه بر این، این شرکت در روند تحقیقات به طور کامل با این نهاد همکاری کرده است.

صرافی رابینهود

توافق قبلی

همانطور که گفتیم، اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) در ماه آگوست 2022 (مرداد 1401)، پس از مشاهده “چندین مورد نقص قابل توجه در برنامه‌های تطبیق”، پلتفرم معاملاتی رابینهود کریپتو (Robinhood Crypto) که واحد متمرکز بر ارزهای رمزپایه این کارگزاری آنلاین است را به پرداخت 30 میلیون دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

این آژانس ادعا کرد که رابینهود الزامات مبارزه با پولشویی را نقض کرده و ارتقاء مناسبی در سیستم نظارت بر تراکنش‌های خود انجام نداده است. علاوه بر این، از سیاست‌های امنیت سایبری که این شرکت از آنها پیروی می‌کند با استانداردهای مشخص شده توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) مطابقت نداشته است.

آدرین ای. هریس (Adrienne A. Harris) سرپرست این آژانس در آن زمان هشدار داد: «هر زمان هر یک از نهادهای مجاز، قانون یا مقررات این سازمان مبنی بر حفاظت از مصرف‌کنندگان را که برای اطمینان از ایمنی و سلامت مؤسسات ضروری است، نقض نماید، با اقدامات جدی از سوی این سازمان روبرو می‌شود ».

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cryptopotato

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array