به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، به نظر می‌رسد ایران و آمریکا در حال توافق بر سر عرضه نفت در بازارهای جهانی هستند. این در حالی است که ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای فاصله زیادی با یکدیگر دارند و محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

بلومبرگ همچنین نوشت: طی هفته‌های اخیر شاهد توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان با دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی تهران بودیم. علاوه بر این دو کشور توافقاتی بر سر فروش نفت ایران انجام داده‌اند.

در این راستا مقامات آمریکایی عنوان کرده‌اند که برخی تحریم‌های مربوط به فروش نفت ایران را لغو کرده و تهران نیز در مقابل از افزایش تولید به بالاترین میزان پنج سال گذشته خبر داده است.

ناظران معتقدند که عرضه نفت ایران از طریق رشد تولید درماه‌های گذشته، تورم فزاینده در کشورهای غربی و تلاش برای کاهش آن از طریق افزایش نرخ بهره می‌تواند بازار را آرام کند.

«هلیما کرافت» رئیس استراتژی جهانی بانک RBC Capital Markets در نیویورک در این رابطه گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است؛ قرارداد برای به دست آوردن بشکه‌های اضافی نفت». کرافت همچنین گفت: «منافع هر دو کشور ایران و ایالات متحده، در تولید و عرضه بیشتر انرژی به بازارهای جهانی یکسان است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما ضمن رد هرگونه توافق با تهران در خصوص بازار جهانی نفت گفت: «ایالات متحده به اجرای دقیق چارچوب نفت و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی سپس تشریح کرد که دلیل نوسان صادرات، واکنشی طبیعی به قیمت‌ و عوامل دیگر است.»

در این میان، آمریکا اگرچه همچنان اجازه فروش نفت ایران به کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی را نمی‌دهد، اما در مورد فروش گسترده آن به چین واکنشی نشان نداده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید ایران در ماه ژوئیه (10 تیر تا 9 مرداد) به سه میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از سال 2018 به‌شمار می‌رود.

«فرناندو فریرا» مدیر ریسک ژئوپلیتیک شرکت رپیدان انرژی گروپ (Rapidan Energy Group) در واشنگتن در این خصوص گفت: «جو بایدن تمایل دارد در ازای کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، به نفت کاری نداشته باشد. ضمن این‌که، چنانچه بشکه‌های نفت بیشتری وارد بازار و قیمت‌ها تعدیل شود، کاخ سفید خوشحال خواهد شد».

پیش از این «جواد اوجی» وزیر انرژی ایران گفته بود که تولید نفت در هفته‌های آینده به 3.4 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

بلومبرگ در ادامه افزایش فروش نفت ایران را یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های خروج ایران از انزوا به ویژه پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام دانسته و می‌افزاید: ایران در حال حاضر روابط خود را با رقبای منطقه‌ای بهبود بخشیده و روابط خود را با چین به عنوان یک کشور قدرتمند آسیایی تقویت کرده است. به همین دلیل افزایش تولید ایران و بازگشت آن به بازار جهانی دور از انتظار نبود.

منبع: bloomberg

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array