به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اویل پرایس»، در حالی که ترکیه روز دوشنبه (10 مهر) گفت که صادرات نفت عراق از خط لوله متوقف شده بین دو کشور این هفته از سر گرفته می‌شود، عراق اعلام کرد که مذاکرات همچنان ادامه دارد.

این منبع گفت: «ما به زودی جلسات بیشتری برگزار خواهیم کرد تا مشخص شود جدیت و انعطاف‌پذیری ترکیه برای حل این مشکل چقدر است.»

اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، جریان نفت از خط لوله عراق-ترکیه را در ماه مارس متوقف کرد و به ترکیه دستور داد که برای صادرات غیرقانونی نفت توسط دولت اقلیم کردستان عراق بین سال‌های 2014 و 2018 حدود 1.5 میلیارد دلار غرامت به دولت عراق پرداخت کند. صادرات این نفت از خط لوله عراق_ترکیه و بندر جیحان انجام شده است.

اختلاف به وجود آمده بین شرکت بازاریابی نفت عراق، دولت اقلیم کردستان، و ترکیه توانسته است جریان نفت از طریق یک خط لوله حیاتی از کردستان عراق به ترکیه را از 25 مارس 2023 مختل کند. مذاکرات بین طرفین ماه‌ها به طول انجامید و به این ترتیب انتقال 400 هزار بشکه نفت در روز از طریق این خط لوله متوقف شده است.

وزیر نفت عراق در ماه می گفت که بغداد و اربیل طی حداکثر 2 هفته به توافقاتی در زمینه صادرات نفت از اقلیم کردستان دست خواهند یافت. اما 5 ماه از آن زمان گذشته و هنوز توافقی صورت نگرفته است. طی مدت زمان ذکر شده، اقلیم کردستان عراق میلیاردها دلار از درآمد نفتی خود را از دست داده است.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است، اما در حال حاضر تنها از طریق پایانه‌های صادراتی نفت خود در جنوب این کشور صادرات انجام می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: oilprice

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array