به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در بحبوحه انتشار گزارش‌هایی درباره محدودیت‌های صادراتی سخت‌تر از سوی ایالات متحده و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سهام جهانی بازار تراشه‌ها به شدت سقوط کرد. در پی این رویداد، سهام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تراشه در سراسر جهان مثل ASML، انویدیا و TSMC جلسه معاملاتی روز گذشته با چند درصد کاهش به اتمام رساندند.

در پی این سقوط دسته‌جمعی، سهام ASML در بازار بورس هلند 11 درصد کاهش یافت، در حالی که توکیو الکترون ژاپن نزدیک به 7.5 درصد و سهام ARM، AMD، ، مارول (Marvell)، کوالکام و برودکام (Broadcom) با بیش از 7 درصد کاهش بسته شدند.

دلیل ریزش سهام شرکت‌های تولید تراشه چه بود؟

این اتفاق پس از آن رخ داد که بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی یک قانون جامع برای محدود کردن شرکت‌هایی است که تجهیزات مهم تولید تراشه خود را به چین صادر می‌کنند.

قانون “تولید مستقیم خارجی” واشنگتن یا به اختصار FDPR به ایالات متحده اجازه می‌دهد محصولات ساخته شده در خارج از این کشور را کنترل کند، حتی اگر از کمترین میزان فناوری آمریکایی در آن استفاده شده باشد. این امر می‌تواند شرکت‌های غیرآمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد.

سقوط بازار تراشه ها

گفتنی است که افت سهام ASML درست زمانی رخ داد که این شرکت گزارش درآمد بالاتر از حد انتظار خود در سه ماهه دوم سال را منتشر کرد. گفته می‌شود 49 درصد از فروش این شرکت در این بازه زمانی در چین انجام شده است. این یعنی در صورت اعمال محدودیت‌های سخت‌تر، این شرکت تا چه اندازه ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد.

در همین حال، نظرات ترامپ، کاندید جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احساسات منفی بیشتری را به سهام بازار نیمه هادی‌ها تزریق کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: تایوان باید هزینه اقدامات دفاعی آمریکا برای این کشور را پرداخت کند. او همچنین ادعا کرد که تایوان “حدود 100٪” از تجارت نیمه‌هادی‌های آمریکا را در اختیار گرفته است. این اظهارات تردیدهایی را در مورد تعهد ایالات متحده برای دفاع از تایوان در صورت حمله چین، ایجاد کرده است. در پی این اتفاق، سهام شرکت تایوانی Taiwan Semiconductor Manufacturing نیز روز چهارشنبه 2.4 درصد کاهش یافت.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array