به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، محققان دانشگاه ایالتی امپوریا (Emporia State University) در ایالات متحده و دانشگاه الله آباد در هند اخیراً یک سیستم بلاکچین جدید برای نظارت بر دستگاه‌های پزشکی ابداع کرده‌اند.

به گفته این تیم، سیستم جدید که HNMBlock نام دارد، می‌تواند انقلابی بزرگ در صنعت پزشکی ایجاد کند. این سیستم از مزایایی مانند «قابلیت پاسخ‌های سریع به شیوع بیماری» تا «تشویق مشارکت بیماران و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها» برخوردار است. HNMBlock یک شبکه بلاکچین مبتنی بر سرور است که برای ادغام دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مورد استفاده در صنعت پزشکی، مانند حسگرهای کیفیت هوا، با ذخیره‌سازی و بازیابی ایمن داده‌ها طراحی شده است.

پزشکی و بلاکچین

«ادغام فناوری بلاکچین (مدل HNMblock) با دستگاه‌های پزشکی برای امنیت سیستم‌های پزشکی، با کاربردی استراتژیک همراه است و به عنوان یک پارادایم قدرتمند ظاهر می‌شود. این مدل به عنوان راهبردی برای فعالان حوزه بهداست و درمان عمل می‌کند که گره‌های بلاکچین را به عنوان چارچوبی برای هدایت امنیت سایبری مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کنند.»

طبق مقاله منتشر شده، این مدل می‌تواند به مشوق‌های مشارکت بیمار مبتنی بر توکن، امنیت فایل‌های غیرمتمرکز رمزگذاری‌شده و نظارت بر دستگاه‌های بلادرنگ بسط داده شود.

از زمان حملات «WannaCry» در سال 2017 که ده‌ها هزار بیمار و صدها هزار پرونده را در سراسر پلتفرم‌های خدمات بهداشت و درمان ملی بریتانیا تحت تأثیر قرار داد، امنیت در حوزه سلامت به طور فزاینده‌ای به یک موضوع حیاتی و مورد توجه تبدیل شده است.

با این حال، محققان به آسیب‌پذیری‌های مهمی اشاره می‌کنند که همچنان این سیستم‌ها را تهدید می‌کند:

«امروزه، سیستم‌های هوشمند مراقبت و درمان به دستگاه‌های به هم پیوسته، پرونده‌های الکترونیک سلامت (EHRs) و راه‌حل‌های پزشکی از راه دور متکی هستند. این سیستم‌ها مستعد حملات سایبری هستند که داده‌های بیماران را به خطر می‌اندازد، خدمات مهم مراقبت‌های بهداشتی را مختل و حتی سوابق پزشکی را دستکاری می‌کند.»

نقش بلاکچین در افزایش سطح امنیت داده‌های پزشکی

تحقیقات آنها نشان می‌دهد که فناوری بلاکچین می‌تواند به عنوان یک ابزار تغییر پارادایم برای تقویت امنیت و حفظ حریم خصوصی بیمار و در عین حال، افزایش قدرت قراردادهای هوشمند عمل کند. چنین ابزاری مثلاً در ایالات متحده می‌تواند به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی کمک کند تا علاوه بر استفاده از داده‌های بیمار، استانداردهای قانون قابلیت انتقال و مسئولیت بیمه سلامت مصوبه 1996 را رعایت کنند.

به گفته محققان رایج‌ترین تهدیدات سایبری که سیستم‌های بهدشت و درمان با آن مواجه هستند، شامل حملات بازپخش (replay attacks)، بدافزارهای رمزارزی، باج افزارها، سایر بدافزارها، حملات انکار سرویس (DoS)، نقض داده‌ها و فیشینگ است. استفاده از فناوری بلاکچین برای تامین امنیت داده‌ها و فعال کردن قراردادهای هوشمند در صنعت پزشکی در سال‌های اخیر با پروژه‌هایی مانند Akiri و BurstIQ که هر دو از فناوری بلاکچین برای مدیریت داده‌های پزشکی استفاده می‌کنند، رواج پیدا کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array