به گزارش ایران دکونومی، براساس آخرین بخشنامه صادره از سوی بانک مرکزی، از تاریخ 14 فروردین ماه معادل دلار سهمیه ای خریداری شده با کارت ملی به حساب ارزی واریز خواهد شد. پیش از این مردم با پرداخت وجه می‌توانستند نسبت به خرید سهمیه 2000 دلاری (یا معادل آن نسبت به سایر ارزها) از طریق صرافی و شعب بانکی منتخب اقدام کنند.

نحوه خرید ارز با کارت ملی

افراد برای باز کردن حساب ارزی، ابتدا معادل ریالی 100 دلار را به حساب خود واریز و به فاصله پنج روز کاری پس از افتتاح حساب امکان برداشت اسکناس وجود دارد. به این ترتیب فروش دلار سهمیه ای با کارت ملی از روش (پرداخت اسکناس به خریدار) به روش (واریز به حساب ارزی خریدار) تغییر یافت. در ادامه اطلاعیه بانک مرکزی، خطاب به صرافی‌ها گفته شده است که صرافی‌هایی که در روزهای گذشته اقدام به خرید اسکناس از بازار متشکل معاملات ارزی نموده‌اند، با قید تسریع نسبت به فروش اسکناس‌های مذکور در سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد 56)، طبق روال قبلی اقدام نموده و وضعیت باز ارزی خود را در روز جاری صفر نمایند.

امروز صرافی‌ها دلار با کارت ملی را با قیمت 42 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسانند.

با این تفاسیر و با تمامی آنچه گفته شد، محدودیت های جدید خرید ارز سهمیه‌ای عبارتند از؛

عدم ارائه اسکناس توسط کارگزاری‌ها

واریز ارز به حساب‌های ارزی متقاضیان

کاهش سهمیه از 5 هزار به 2 هزار یورو

محدودیت 365 روز برای خرید مجدد

نگاه کارشناسان

کارشناسان بر این باورند که سیاست مذکور، سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی را بالا برده و به این ترتیب تقاضا برای اسکناس کاهش خواهد یافت. همگی اینها در نهایت می‌تواند سطح نوسانات بازار ارز را کاهش دهد.

این در حالیست که نرخ شاخص ارزی نیز در معاملات غیر رسمی روز دوشنبه (14 فروردین) کاهشی بود، به طوری که دلار آزاد از کانال 53 هزار تومان عقب نشینی کرده و در نرخ‌های پایین‌تر معامله شد. دلیل این کاهش را می‌توان به بازگشت معاملات به حالت عادی پس از تعطیلات نوروز و سخنان گروسی (مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی) نسبت داد که به دور تازه‌ای از تنش زدایی میان ایران و آژانس اشاره کرد.

گروسی در ساعات پایانی روز شنبه (12 فروردین) از افزایش سطح نظارت آژانس بر تأسیسات اتمی ایران خبر داد که این امر سیگنال سیاسی مثبتی به بازار ارسال و سبب تغییر سمت و سوی بازار شد. به طوری که دلار از آخرین قیمت روزهای پایانی هفته دوم فروردین در کانال 53 و 53 هزار تومان عقب نشینی و با 750 تومان کاهش به 52 هزار و 850 رسید.

دلار

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array