به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ‌های وابسته به درخواست مشتریان در آسیا در سال‌های اخیر موفق به جذب میلیون‌ها دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران مختلفی از سراسر جهان شده‌اند.

این استارتاپ‌ها با تمرکز بر خدماتی مانند حمل‌ونقل و جابه‌جایی مشتریان، دلیوری غذا و مواد خوراکی، تحویل و ارسال بسته‌ها و دیگر خدمات مربوطه به شکوفایی رسیده‌اند؛ اما اکنون زمان رویارویی با نتایج ناخوشایند ماجراست.

در هفته جاری، استارتاپ آسیای جنوبی Grab بیش از هزار نفر از کارمندان، معادل 11% از کل کارمندان خود را تعدیل نیرو کرد. تخصص این استارتاپ تاکسی اینترنتی و تحویل غذا به مشتریان است و این اولین تعدیل نیروی این کمپانی از سال 2020 به‌حساب می‌آید.

استارتاپ Grab که خدمات خود را در نواحی سنگاپور، اندونزی، تایلند، ویتنام و میانمار ارائه می‌دهد اعلام کرد که به ازای هر 6 ماه سابقه کار در این کمپانی، بسته‌های حقوق و مزایایی به ارزش نیمی از ماه به کارکنان اخراج شده عرضه خواهد کرد.
همچنین خدمات بیمه سلامت و درمانی کارکنان تحت‌تاثیر گرفته تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و مشاوره‌ و کمک‌های لازم برای یافتن شغل جایگزین نیز به این افراد ارائه خواهد شد.

Grab

دومینوی اتفاقات بد در استارتاپ Grab

تصمیم به تعدیل نیروی گسترده کارکنان کمپانی Grab بعد از اتفاقات و نتایج ناخوشایند اخیر این استارتاپ عملی شده است. اخیراً این استارتاپ حمل‌ونقل نتایج ضعیفی را در گزارش مالی سه‌ماهه خود ثبت کرده و میزان کسب درآمد و سود آن به‌شدت افت کرده بود. همچنین بنیان‌گذار این مجموعه نیز تصمیم به کناره‌گیری از مسئولیت شغلی خود گرفته بود.

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Grab، آنتونی تن با ارسال یادداشتی به کارکنان خود سعی کرد تعدیل نیروی اخیر را اقدامی در جهت “کاهش هزینه‌ها به قصد سودآوری بیشتر” جلوه دهد. آنتونی تن در این یادداشت نوشته بود که “باید با محیطِ دائما درحال تغییرِ پیرامون خود سازگار شویم و عواقب پیشرفت تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و دگرگونی همیشگی ارزش پول را بپذیریم”.

آخرین باری که این استارتاپ عذر بخشی از نیروهای خود را خواسته بود، در اوایل سال 2020 و در اوج همه‌گیری کرونا بوده است. سال 2020 زمانی بود که اکثریت استارتاپ‌های فعال در این حوزه، یعنی تاکسی‌های اینترنتی، حمل‌ونقل و دلیوری با مشکلات بسیاری به دلیل بیماری کرونا روبه‌رو شده بودند. در آن زمان کمپانی Grab حدود 360 نفر از کارکنان، یعنی چیزی کمتر از 5% از کل نیروی کار خود را اخراج کرده بود.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array