به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از راه‌اندازی ارتقاء شاپلا (Shapella) در شبکه بلاکچین اتریوم در اواسط آوریل (اواخر فروردین)، سهم اتر متعلق به آدرس‌های بزرگ یا به اصطلاح نهنگ‌ها کاهش یافته است. این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که سرمایه‌گذاران بزرگ احتمالاً در کوتاه مدت به دیدگاه نزولی تمایل بیشتری دارند.

کاهش جمعیت نهنگ‌های اتر

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل داده گلاس‌نود (Glassnode)، مقدار اتریومی که توسط آدرس‌هایی با دارایی خالص 1000 تا 10000 واحد اتر (ETH) یا همان “نهنگ‌ها” نگهداری می‌شود، در تاریخ 1 می (11 اردیبهشت) بیش از 14.033 میلیون واحد بوده است. در مقام مقایسه باید گفت روز 12 آوریل (23 فروردین) همزمان با راه‌اندازی شاپلا (Shapella) در شبکه اتریوم، تعداد 14.167 میلیون واحد اتر در این آدرس‌ها موجود بود.

تغییر پوزیشن خالص نهنگ‌های اتر

تغییر پوزیشن خالص نهنگ‌های اتر. منبع: Glassnode

جالب اینجاست که یک هفته قبل از ارتقاء شاپلا، نهنگ‌های اتریوم در مجموع 14.303 میلیون اتر (ETH) در اختیار داشتند که بالاترین میزان ثبت شده در سال 2023 به‌شمار می‌رود.

میگوها تنها خریداران اتر بعد از شاپلا هستند

از زمان ارتقاء شاپلا (Shapella) تاکنون، قیمت اتر بیش از 3.5 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد چندین نهنگ بزرگ احتمالاً با پیروی از استراتژی “شایعه را بخر، خبر را بفروش” دارایی‌های خود را دامپ کرده‌اند.

جالب اینجا است که سایر گروه‌های آدرس‌های بزرگ اعم از کوسه‌ها (یین 100تا 1000 ETH)، ماهی‌ها (بین 10 تا100 ETH)، خرچنگ‌ها (بین 1 تا10 ETH) و حتی ابَر نهنگ‌ها (با بیش از 10 هزار واحد اتر) نیز کاهش نشان داده‌اند. در این میان، فقط میگوها یعنی آن دسته از هولدرهایی که کمتر از 1 واحد اتر در آدرس‌های کیف پول خود نگهداری می‌کنند، در این مدت رشد داشته‌اند و موقعیت خالص آنها از 1.79 میلیون اتر (ETH) روز 12 آوریل به 1.80 میلیون واحد روز 1 می افزایش یافته است.

تغییر پوزیشن خالص میگوهای اتر

تغییر پوزیشن خالص میگوهای اتر. منبع: TradingView

همانطور که می‌دانید، ارتقاء شاپلا سرمایه‌گذاران را قادر ساخت تا اترهای قفل شده خود در پلتفرم‌های استیکینگ را برداشت کنند، در همان زمان هم عده‌ای معتقد بودند این کار فشار فروش را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش Beaconcha.in، از زمان ارتقاء شاپلا تاکنون، سرمایه گذاران بیش از 1.97 میلیون واحد اتریوم به ارزشی در حدود 3.6 میلیارد دلار را برداشت کرده‌اند. با این وجود، تا به امروز هیچ تغییر عمده‌ای در موجودی اتر در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مشاهده نشده است.

نهنگ‌ها در مقابل میگوها

به‌طور معمول، کاهش تعداد نهنگ‌های اتر به معنای افزایش ریسک نزولی برای قیمت این رمزارز بوده است. فعالیت نهنگ‌ها معمولاً به عنوان شاخص بازار پیشرو عمل می‌کند. بنابراین، انباشت یک دارایی توسط سرمایه‌گذاران ثروتمند معمولاً مقدم بر افزایش قیمت است.

همانطور که در نمودار زیر هم نشان داده شده است، همبستگی مثبت قیمت با شمار نهنگ‌ها، تا مارس 2020 (اسفند 1398) وجود داشت. پس از آن، با جهش ناگهانی در حضورِ سرمایه‌گذاران خرد این همبستگی قطع شد.

گفتنی است که علیرغم کاهش تعداد نهنگ‌ها، در آن زمان قیمت اتر از 110 دلار مارس 2020 به بیش از 4950 دلار در نوامبر 2021 (آبان 1400) افزایش یافت. این همبستگی معکوس در طول روند نزولی قیمت تا مرز 850 دلار ژوئن 2022 (خرداد 1401) ادامه یافت.

رابطه نهنگ ها و قیمت

اما از آن زمان تاکنون، ذخایر نهنگ‌ها نزدیک به 1 میلیون واحد اتر افزایش یافته است. در همین حال، قیمت اتریوم بیش از دو برابر شده و به مرز 1850 دلار رسیده است که به بازگشت احتمالی همبستگی میان قیمت و تعداد نهنگ‌ها اشاره دارد و می‌تواند سیگنالی صعودی برای اتر تلقی شود.

هدف بعدی قیمت اتریوم کجاست؟

کانال 2000 دلار مدتی است که به یک سطح مقاومت روانی مهم برای جفت ارز اتریوم در برابر دلار آمریکا (ETH/USD) تبدیل شده است و گاوها (خریداران) علیرغم تلاش‌های متعدد در سال جاری، هنوز موفق به شکست آن نشده‌اند.

نمودار قیمت اتر

نمودار روزانه قیمت اتریوم، با میانگین‌های متحرک نمایی 50 روزه (نارنجی) و 200 روزه (آبی). منبع: TradingView

در نمودار روزانه، جفت ارز ETH/USD بالاتر از حمایت کوتاه مدت ایجاد شده توسط میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA)، نزدیک به تراز 1840 دلار قرار دارد. بازگشت موفقیت‌آمیز از این سطح، تراز 2000 تا 2125 دلار را به عنوان محدوده هدف صعودی بعدی در سه ماهه دوم مشخص می‌کند.

در مقابل، شکست نزولی به زیر میانگین متحرک نمایی 50 روزه، خطر سقوط اتریوم به سمت میانگین متحرک نمایی 200 روزه نزدیک به مرز 1670 دلار را بیشتر می‌کند که حدود 10 درصد کاهش از سطح فعلی قیمت را نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array