به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تنها چند روز پس از کناره‌گیری کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) از سرپرستی پروژه اوردینالز، تعداد اینسکریپشن‌های اوردینال (Ordinals inscriptions) در شبکه بیت‌کوین (BTC) از مرز 10 میلیون گذشت.

روز 28 می (7 خرداد)، رودارمور در توییتر اعلام کرد که از سِمت سرپرستی این پروژه کناره‌گیری کرده است و مدعی شد که نتوانسته است توجهی که شایسته اوردینالز است را به آن اختصاص دهد. وی این وظیفه را به کدنویسی با نام مستعار Raphjaph@ واگذار کرد:

«من نتوانسته‌ام توجهی که شایسته است را به این پروژه معطوف کنم، بنابراین خوشحالم که اعلام کنم @raphjaph موافقت کرده است که این وظیفه را برعهده بگیرد! راف یک دانشجوی فقیر است و هزینه کار او در پروتکل اوردینالز کاملاً از طریق کمک‌های مالی تأمین می‌شود. لطفاً اگر می‌توانید، کمک مالی را فراموش نکنید!»

— کیسی (rodarmor@) . 28 می 2023

معرفی پروژه اوردینالز و نقاط قوت و ضعف آن

پروتکل اوردینالز (Ordinals) که در ژانویه 2023 (دی 1401) راه‌اندازی شد، به سرعت به راه‌حلی محبوب برای ضرب دارایی‌های جدید در بستر بلاکچین بیت کوین تبدیل شد.

این پروژه در ابتدا به عنوان روشی برای “حکاکی” داده‌ها در بخش شاهد تراکنش‌های بیت کوین آغاز به کار کرد که بر روی هر ساتوشی یعنی کوچکترین واحد قابل تقسیم بیت کوین، به‌صورت مجزا نوشته می‌شود.

اما آنچه که واقعاً باعث افزایش تعداد اینسکریپشن‌های (در لغت به معنای کتیبه) اوردینالز شد، ظهور استاندارد توکن BRC-20 در اوایل ماه مارس (اسفند 1401) بود. این استاندارد توکن جدید که توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار «Domo» ایجاد شد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای اولین بار در تاریخ، توکن‌های کاملاً جدیدی را در شبکه بیت کوین ضرب کنند.

اینسکریپشن‌های اوردینالز
اینسکریپشن‌های اوردینالز در سال 2023. منبع: Dune Analytics

بر اساس داده های BRC-20.io، تعداد توکن‌های مبتنی بر شبکه بیت کوین از چند صد نمونه هفته اول به بیش از 25000 در زمان نگارش این مطلب، افزایش یافته است.

توکن های BRC-20.
تعداد کل و ارزش تمام توکن های BRC-20. منبع: BRC-20.io

با این وجود، ظهور اوردینالز تاکنون عاری از بحث و جدل نبوده است، زیرا بسیاری از طرفداران بیت کوین از روش “حکاکی” دارایی‌ها در شبکه به دلیل ناکارآمدی و اتلاف انرژی آن، به خصوص در زمینه فضای بلوک و کارمزد تراکنش‌ها انتقاد کرده‌اند.

سایر توسعه دهندگان نیز در حال بررسی گزینه استفاده از قراردادهای هوشمند برای ضرب دارایی‌ها و NFTها در شبکه بیت کوین بوده‌اند.

از طرف دیگر، شماری از طرفداران بیت کوین اوردینالز را به دلیل توانایی آن در جذب کاربران جدید به جامعه بیت کوین ستایش کرده‌اند. اخیراً، پیتر شیف (Peter Schiff)، مخالف سرسخت بیت‌کوین، از طریق پروتکل اوردینالز، تعداد کمی توکن غیرمثلی (NFT) بر روی شبکه بیت‌کوین ضرب کرده است. این اولین باری است که این سرمایه‌گذار دوستدار طلا، بدون انتقاد، با بیت‌کوین تعامل داشته است.

طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی Dune Analytics در حالی که بی‌شک پروژه اوردینالز نقش مهمی در افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین ایفا کرده‌ است، هجوم کاربران و افزایش فعالیت‌های شبکه برای ماینرهایی که اکنون بیش از 44 میلیون دلار کارمزد مربوط به این تراکنش‌ها را به جیب می‌زنند، یک موهبت بوده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array