به گزارش ایران دکونومی، نشست خبری تأسیس «تعاونی‌ پلتفرم پاراکس» در تاریخ 24 اسفند 1401 با حضور احسان دادخواه (قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون)، مهسا قربانی (مدیر پروژه‌ها و طرح‌های نوآور)، حسن طاهری (بنیانگذار تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس) و رضا الفت‌نسب (عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و اصحاب رسانه) برگزار شد.

اشتغالی که به تولید کارگر بینجامد، اشتغالی محرومیت‌زاست

احسان دادخواه، قائم مقام مرکزنوآوری و توسعه متنا و مدیرعامل پاراکس در ابتدای نشست خبری افتتاحیه این تعاونی اعلام کرد: «فریلنسرها در حال حاضر شبیه به کارگرانی هستند که برای بنگاه‌های اقتصادی فعالیت دارند و آنها قصد دارند این رویه را در پاراکس عوض کنند».

دادخواه با اشاره به راهکار مردمی شدن اقتصاد گفت: «پاراکس جایی است برای ارتباط میان فریلنسرها و پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران. او تاکید کرد تا زمانی که مردم در اقتصاد دخالت نداشته باشند، اقتصاد درست نخواهد شد و از همین رو آنها با ایجاد یک تعاونی، می‌خواهند فریلنسرها را در پروژه‌ها مشارکت دهند».

قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون همچنین پیرامون اینکه اقتصاد دنیا به سمت تعاونی شدن پیش می‌رود، ادامه داد: «17درصد از اقتصاد فرانسه تعاونی است. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز همین‌طور است. 70درصد از تولید گندم آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌داری در بخش مردمی تولید می‌شود که این منطقی هم است».

دادخواه باور دارد اشتغالی که در کشور به تولید کارگر بینجامد را نباید قبول داشت و آن را نوعی اشتغال محرومیت‌زا معرفی کرد که باید از آن دوری کرد. او همچنین توضیح داد که فریلنسرها باید از ارزش افزوده ایجاد شده در پروژه‌ها سهم بیشتری داشته باشند و اضافه کرد: «ما در پاراکس می‌خواهیم پلتفرم مردمی فریلنسرها را داشته باشیم تا به مقدار کدی که برنامه‌نویسان می‌زنند، در تمام ارزش افزوده سهیم باشند».

تعاونی‌ پلتفرم پاراکس

مهسا قربانی، مدیر پروژه‌ها و طرح‌های نوآور نیز توضیح داد: «در قرن بیست‌ویکم به دلیل وجود مشکلاتی مانند نابرابری اقتصادی که جایگزین درستی هم نداشتند، ظهور وی‌سی‌ها و پلتفرم‌های مختلف اقتصاد اشتراکی شکل گرفت. اقتصاد اشتراکی ارائه خدمات مبتنی بر تقاضا است. تعدادی پلتفرم‌های جهانی مانند اوبر از منابع افراد برای خود پلتفرم استفاده می‌کردند. درواقع مصرف‌کننده را مجبور می‌کردند که پولی را به‌ واسطه پرداخت کنند. یعنی منابع مصرف‌کننده به دارایی پلتفرم تبدیل می‌شود».

او همچنین توضیح داد که در سرمایه‌داری پلتفرمی ارزش افزوده‌ای که برای فریلنسر اهمیت دارد، مشخص نیست.

تا سال ۲۰۲۹، نیمی از مردم جهان فریلنسر خواهند بود

«حسن طاهری» هم‌بنیانگذار و عضو هیات‌مدیره تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس نیز در مورد شکل‌‌گیری پاراکس اعلام کرد: «نگاه و رویکرد ما بر این است که هر فردی که در حوزه فناوری اطلاعات باشد، می‌تواند در پلتفرم پاراکس ثبت نام کند. تا سال ۲۰۲۹ نیمی از مردم جهان فریلنسر خواهند بود».

به گفته طاهری دنیای فریلنسرها پس از کرونا متحول شده و اگرچه مهاجرت در این قشر زیاد شده، اما آنها در پاراکس سعی دارند تا بستری فراهم کنند که فریلنسرها در آن بتوانند با دستیابی به شرایط بهتر، در ایران بمانند. طاهری همچنین در خصوص مزیت رقابتی پاراکس گفت: «تفاوت پاراکس این است که فریلنس‌ها را در سود و ارزش افزوده پروژه‌ها سهیم می‌کند و یک فریلنس در چندین نقش می‌تواند پروژه‌ها را دریافت کند».

به دنبال ایجاد بستری مناسب برای نخبگان هستیم

دادخواه با اشاره نرخ بالای مهاجرت نخبگان و نبود شرایط اقتصادی مناسب گفت: «ما می‌خواهیم فضای درستی برای ایران بسازیم و تلاش می‌کنیم تا دست روی دست نگذاریم و بگذاریم که نخبگان مهاجرت کنند و در بسترهای جهانی فعالیت کنند و فقط نظاره‌گر باشیم. می‌خواهیم که بتوانیم بستری مناسب برای این قشر در ایران ایجاد کنیم».

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array