به گزارش ایران دکونومی، موضوعاتی مثل تشکیل اتحادیه همکاری‌های دیجیتال و تعاملات بین‌الملل پس از مطرح شدن، مورد بحث افراد زیادی مثل اعضای هیئت مدیره نصر تهران قرار گرفت. کیوان جامه‌بزرگ کمترین دستاورد این تعاملات را رشد و یادگیری دانست.

این موضوع را شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ مطرح کرد و از طرح شکل‌گیری «اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه» صحبت کرد. وی از تلاش اتاق بازرگانی تهران به‌عنوان پاویون نیرومند بخش خصوصی، برای شکل‌گیری این اتحاد و همکاری استراتژیک میان اتاق‌های مشترک کشورهای منطقه خبر داد.

این تعاملات و تشکیل اتحادیه‌ها همواره با چالش‌های مختلفی رو به روست. کیوان جامه‌بزرگ در خصوص این چالش‌ها به دیجیاتو گفت: «هیچ صنعتی از جمله ICT نمی‌تواند با اتکای صرف به بازار داخلی، رشد کیفی در تراز بین‌المللی داشته باشد. فرایند رشد حاصل تلاش و بازخورد است و رقابت با آنان که از بازارهای بین‌المللی بازخورد می‌گیرند، برای بازیگران کوچک داخلی غیرممکن است. لذا کمترین دستاورد حضور در تعاملات بین‌المللی، یادگیری و رشد است.»

او افزود: «وقتی حتی افتتاح حساب بانکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در بسیاری از کشورها برای ایرانیان غیرممکن است، تعاملات تجاری هم عقیم و محدود خواهند بود.»

جامه‌بزرگ با اشاره به نقش‌آفرینی بخش خصوصی اضافه کرد: «رسیدن به استانداردهای بین‌المللی هم از حیث کیفیت و کمیت محصولات و هم پروتکل‌ها و ساختار و سازمان شرکتی پیش‌نیاز قطعی حضور اثربخش و کارآمد در مناسبت بین‌المللی است.»

عضو هیئت‌مدیره نصر تهران درخصوص کمک‌های بخش دولتی گفت: «دولت می‌بایست بزرگ‌ترین حامی و بزرگ‌ترین خریدار محصولات بخش خصوصی باشد‌. تجربه کشورهای غربی بعد از جنگ جهانی دوم و شرقی‌ها از دهه 90 به این سو نشان داده است که بدون یک دولت توسعه‌گرای باهوش و حامیِ بخش خصوصی، هیچ کار بزرگ فناورانه یا تجاری نه در داخل و نه در خارج از مرزهای سیاسی کشور به سرانجام نخواهد رسید.»

وی توضیح داد: «خرید محصولاتی که هنوز بازارهای بزرگی ندارند و استفاده از آن‌ها توأم با ریسک است (ریسکی که بازار تحمل نمی‌کند) بزرگ‌ترین حمایت دولت از بخش خصوصیِ درحال رشد است.»

لینک یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array