به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پلتفرم ویدیویی محبوب تیک‌ تاک این بار واقعاً در آستانه مسدودیت سراسری در آمریکا قرار دارد! ساعاتی پیش مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه‌ای را تصویب کرد که ممکن است به‌زودی مقدمات فیلتر شدن تیک‌ تاک در آمریکا را فراهم کند.
براساس این لایحه، تیک‌ تاک تنها یک راه چاره برای بیرون آمدن از این بحران دارد و آن هم جدا کردن مسیرش از شرکت چینی و مادر ByteDance می‌باشد.

تیک تاک

آیا تیک‌ تاک به آخر خط رسیده است؟

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه رسماً به لایحه مسدود و فیلتر شدن پلتفرم تیک‌ تاک رأی موفق داده و این گزینه مجدداً روی میز قرار گرفت. این لایحه که با کسب 352 مورد رأی مورد تأیید گرفته است؛ این پلتفرم محبوب نسل جوان را در موقعیت پیچیده و بسیار ناخوشایندی قرار می‌دهد.
شایان ذکر است که برای تصویب این لایحه جدید به دو سوم آرا نیاز بود؛ حدود 65 نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با فیلتر کردن تیک‌ تاک موافقت نکردند و یک نفر به این لایحه رأی ممتنع داده بود. البته که تصویب لایحه مسدودیت این پلتفرم در مجلس نمایندگان پایان کار نیست و این لایحه برای تصویب نهایی باید به مجلس سنا برود.

جلب نظر مثبت و موافق مجلس سنا معمولاً کار آسانی نیست. اما به گفته رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، جو بایدن، درصورتی‌که این لایحه در سنا مورد تأیید قرار بگیرد؛ او هم آن را امضا و اجرایی خواهد کرد!

تصویب لایحه مسدودیت احتمالی و سراسری تیک‌ تاک در آمریکا باعث جان گرفتن برخی نگرانی‌های قدیمی شده است. بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان این کشور باور دارند که پلتفرم تیک‌ تاک به دلیل اتصال خود به کمپانی چینی ByteDance (شرکت مادر)، داده‌های شخصی کاربران آمریکایی را استخراج کرده و به سرقت می‌برد.
سوءاستفاده از این داده‌ها ممکن است درنهایت به یک نگرانی بزرگتر در سطح ملی و امنیتی منجر شود.

البته که مدیرعامل این کمپانی، شو چو، مکرراً با حضور در کنگره اعلام کرده‌ که این پلتفرم “داده‌های شخصی کاربران را در کشور چین ذخیره‌سازی نمی‌کند” و در طی این مدت سعی در رفع این نگرانی‌ها داشته‌ است. اما به‌نظر می‌رسد این اقدامات اصلاً برای جلب رضایت و متقاعد کردن قانون‌گذاران کافی نبوده‌اند. حتی توسعه و ایجاد سیستم‌های امنیتی جدید تیک تاک برای حفاظت از داده‌های کاربران آمریکایی نیز نتوانست سیاستمداران را راضی کند.

جنگ عقیده میان موافقین و مخالفین فیلتر شدن تیک تاک

البته که تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا با حضور پررنگی از سوی مخالفین مسدودیت تیک‌ تاک در آمریکا مواجه شده بود. بسیاری از نمایندگان و کاربرانی که با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در آمریکا مخالف هستند؛ سعی کردند امروز صدای خود را به گوش مقامات برسانند.

بسیاری از کاربران مخالف با تصویب این لایحه باور دارند در صورت مسدودیت و فیلتر شدن تیک تاک، “کسب‌وکار آنها عملاً فلج می‌شود”. همچنین تعدادی از نهادهای حوزه “آزادی بیان” نیز از مخالفین سرسخت مسدودیت این پلتفرم محبوب در آمریکا هستند. یکی از سرشناس‌ترین مخالفین تصویب نهایی این لایحه، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ است که باور دارد “فیلتر شدن تیک تاک درنهایت منجر به تقویت کمپانی متا خواهد شد”!

به گفته نمایندگانی که با مسدودیت این پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه موافق هستند؛ “تصویب این لایحه پایان کار تیک‌ تاک نیست، بلکه راهکاری برای از بین بردن اتصال و وابستگی آن به کشور چین است”. جالب اینجاست که همین پلتفرم مذکور، نقش بسیار پررنگی در کمپین‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس نمایندگان آمریکا دارد!

درحالی‌که اوضاع روزبه‌روز برای این کمپانی پیچیده‌تر می‌شود؛ اخیراً اخباری مبنی بر توسعه یک پلتفرم جدید به‌نام TikTok Photos منتشر شده بود که نشان می‌دهد در هر صورت تیک تاک قصد تسلیم شدن ندارد. این پلتفرم جدید با شبکه اجتماعی اینستاگرام رقابت خواهد کرد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array