به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، برای اولین بار یک قانون نوشته شده توسط هوش مصنوعی در کشور برزیل به تصویب رسیده است!

براساس شنیده‌ها، قانون‌گذاران برزیل برای اولین بار در تاریخ این کشور قانونی را مورد تأیید قرار داده‌اند که توسط ابزارهای هوش مصنوعی نگارش شده است. البته در زمان تصویب این قانون، کسی از این حقیقت اطلاع نداشت که این مورد توسط ChatGPT ایجاد شده است!

ChatGPT

هوش مصنوعی، قانون‌گذار جدید برزیل!

این حکم آزمایشی حدود دو ماه پیش در ماه اکتبر در شهر جنوبی پورتو آلگری واقع در برزیل اجرایی شده و یک نماینده شورا به‌نام رامیرو رُزاریو در همین هفته جاری افشا کرده که این قانون در واقع نتیجه تلاش‌های خود او نیست و توسط یک چت‌بات هوش مصنوعی نوشته شده است.
افشای این اطلاعات حساس منجر به بروز واکنش‌های ضدونقیض بسیاری درباره استفاده عمومی و شهروندی از ابزارهای هوش مصنوعی زایا در روندهای اداری و قضایی شده است.

رُزاریو در گفتگو با روزنامه آسوشیتدپرس اعلام کرد که از چت‌بات ChatGPT، ابزار هوش مصنوعی کمپانی OpenAI، خواسته تا یک پروپوزال در زمینه “معافیت شهروندان از پرداخت مالیات برای تعویض کنتورهای آبِ دزدیده‌شده” ایجاد کند.
پس از دریافت نتیجه نهایی، رُزاریو این قانون پیشنهادی را بدون هیچ‌گونه تغییر در شورا به 35 همکار خود ارائه داده است و هرگز درباره منبع ایجاد این قانون صحبتی نکرده است!

همچنین او در مصاحبه خود با این روزنامه اعلام کرد که “اگر در همان بازه زمانی درباره این واقعیت صحبت می‌کردم؛ قطعاً این پروپوزال به مرحله رأی‌گیری و تصویب نمی‌رسید!”. تمام 36 نفر عضو این شورا در برزیل به‌صورت یکپارچه به این قانون پیشنهادی رأی‌ مثبت داده بودند و این قانون رسماً از تاریخ 23 نوامبر (حدود دو هفته قبل) اجرایی شده است.

رُزاریو در صحبت‌های خود به این مسئله اشاره کرد که “تمایلی نداشته صرفاً به‌خاطر اینکه این قانون توسط هوش مصنوعی نوشته‌شده؛ ریسکِ پذیرفته‌نشدن آن را به مردم و ساکنین تحمیل کند” و به‌نظرش این تصمیم‌گیری ناعادلانه می‌آمده است.

ظهور چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، در زمستان سال گذشته زندگی بسیاری از افراد را تحت‌تأثیر قرار داده است. این ابزار که به‌تازگی تولد یک‌سالگی خود را جشن گرفته‌ است؛ به‌طرز چشمگیر و غیرقابل‌انکاری در سراسر جهان به‌کار گرفته می‌شود.
همین محبوبیت و استفاده روزافزون، منجر به بروز سؤالات و چالش‌های بسیاری در زمینه “ریسک‌های احتمالی ابزارهای هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها” شده است؛ خصوصاً در حوزه مسائل سیاسی و اخلاقی.

با اینکه بسیاری از افراد این ابزار را به‌عنوان وسیله‌ای نویدبخش برای شکل دادن آینده‌ای روشن‌تر توصیف می‌کنند؛ عده دیگری بسیار بدبین‌تر و یا حتی شاید واقع‌بین‌تر هستند. گروه دوم نگران این هستند که استفاده گسترده از این ابزارها منجر به تأثیرات غیرقابل‌جبرانی در بشریت شود و چارچوب‌های انسانی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را به‌خطر غیرقابل وصفی بیندازد.

منبع: AP News

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array