به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI نیز قصد دارد برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب و افزایش آگاهی و اعتبار، افزودن واترمارک به تصاویر ساخته‌شده به ابزار DALL-E 3 را اجباری کند.

همانطور که کمپانی OpenAI از جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های ابزار پیشرفته و محبوب DALL-E 3 رونمایی می‌کند؛ می‌توان متوجه شد که آینده تولید محتوای دیجیتال با سرعتی زیاد به سمت مورداعتماد و اطمینان بودن حرکت می‌کند.
اضافه شدن واترمارک‌های اختصاصی به تصاویر ساخته‌شده با این هوش مصنوعی، یک قدم بسیار بزرگ و اثرگذار در دستیابی به یک هدف مهم محسوب می‌شود: توانایی تشخیص تصاویر ساختگی و جعلی از محتواهای واقعی و انسانی.

خصوصاً با توجه به اینکه اخیراً محتواهای ساخته‌شده با تکنولوژی Deepfake (دیپ‌فیک/جعل عمیق) منجر به بروز واکنش‌ها و نگرانی‌های بسیاری شده‌اند؛ کمپانی‌ها باید مسئولانه‌تر برخورد کرده و خدمات خود را به روشی ایمن‌تر به کاربران ارائه دهند.

هوش مصنوعی DALL-E

روش جایگذاری واترمارک در تصاویر DALL-E 3

این روش شامل جایگذاری واترمارک در متادیتا (فراداده) تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی DALL-E 3 می‌شود. هدف از پیاده‌سازی این واترمارک‌ها، تشخیص آسان‌تر منشأ ایجاد تصاویر دیجیتال است. به‌طوری که کاربران بتوانند به‌راحتی متوجه شوند که آیا این محتوای تصویری توسط انسان ساخته شده است یا ابزارهای هوش مصنوعی زایا.

واترمارک‌های مورداستفاده توسط استارتاپ OpenAI به دو شکل بر روی تصاویر قرار می‌گیرند: یک متادیتای غیرقابل رؤیت و یک نماد CR قابل رؤیت در سمت چپ بالای تصویر. این تصمیم توسط ائتلاف اصالت و اثبات محتوا (C2PA) نیز حمایت می‌شود.

این قابلیت که قبلاً در چت‌بات ChatGPT منتشر شده بود، حالا به API نسخه تحت‌وب ابزار هوش مصنوعی زایای DALL-E 3 نیز رسیده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که به‌زودیی کاربران نسخه موبایل DALL-E 3 نیز به این قابلیت دسترسی داشته باشند.
البته بعضی از کاربران نگران هستند که اضافه شدن اجباری واترمارک‌ها منجر به افت کیفیت تصاویر شود و همچنین زمان پردازش و ساخت آنها توسط DALL-E افزایش پیدا کند. البته استارتاپ OpenAI به کاربران و مشتریان خود قول داده که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به‌نظر می‌رسد این تصمیم استارتاپ سم آلتمن مستقیماً توسط ائتلاف C2PA حمایت می‌شود. این ائتلاف که اعضایی مانند مایکروسافت و Adobe دارد، از طریق نشان‌های اعتبار محتوا (Content Credentials)، اصالت محتواهای دیجیتال را ترویج داده و مورد تأیید قرار می‌دهد. چنین تصمیم استراتژیک و مهمی نه‌تنها شفافیت و اعتبار محتوای ساخته‌شده با ابزار هوش مصنوعی زایا را بالا می‌برد؛ بلکه باعث ایجاد مرزی مشخص و شفاف در میان اکوسیستم محتواهای دیجیتال هوش مصنوعی و محتوای واقعی نیز خواهد شد. در نتیجه این تصمیمات، میزان اعتماد کاربران به محتواهای آنلاین و دیجیتالی نیز افزایش خواهد یافت.

کمپانی متا هم روز گذشته اعلام کرده بود که برچسب‌گذاری و افزودن واترمارک به تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی اجباری شده است. هرگونه تصاویر ساختگی که در پلتفرم‌های اینستاگرام، Threads و فیسبوک منتشر شوند به‌صورت خودکار برچسب‌گذاری خواهند شد.

منبع: Gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array