به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا تصمیم گرفته برای تشدید و البته بهبود رقابت خود با پلتفرم X (توییتر سابق)، از یک قابلیت جدید در شبکه اجتماعی جدید خود رونمایی کند: قابلیت Trends (موضوعات ترند روز دنیا).

یکی از کاربران پلتفرم متن‌محور Threads، به‌صورت اتفاقی متوجه توسعه این قابلیت شد. یکی از کارکنان این شبکه اجتماعی، در طی دو روز گذشته اسکرین‌شاتی را به‌صورت تصادفی در حساب کاربری خود پست کرده بود که این عکس حاوی لیستی از موضوعات ترند روز دنیا می‌شد. همچنین، علاوه‌بر موضوعات ترند، تعدادی از Threadها (پست‌های) فعال و در حال مکالمه درباره این موضوعات ترند نیز نمایش داده‌ شده بود.

کاربری با نام Willian Max پست مذکور را به‌صورت اتفافی مشاهده کرده بود. گویا قرار بوده این پست به‌صورت درون‌سازمانی با دیگر کارکنان کمپانی متا به‌اشتراک گذاشته شود.

Threads Trends

در تصویر بالا، ترندهایی مانند جدیدترین آلبوم خواننده Drake در رتبه اول، فصل دوم سریال LOKI محصولی از کمپانی مارول در رتبه چهارم و دیگر موضوعات ترند و تعداد مکالمات فعال درباره آنها مشاهده می‌شود. اینستاگرام هنوز به‌صورت رسمی اخبار مربوط به این آپدیت را تأیید نکرده است.

با این وجود، برخلاف پلتفرم X، به‌نظر می‌رسد موضوعات ترند لیست‌شده در پلتفرم Threads براساس دسته‌بندی‌های رایج مانند ورزش، اخبار و سرگرمی از هم متمایز نشده‌اند. حتی لیستی از موضوعات ترند “شخصی‌سازی‌شده” براساس سلایق و فعالیت افراد با عنوان “For You” نیز برای کاربران ایجاد نشده است.

با همه این تفاسیر، توسعه قابلیت Trends در این پلتفرم قطعاً حرکتی مثبت و رو به پیشرفت محسوب می‌شود. معرفی لیست اختصاصی موضوعات ترند، پلتفرم Threads را یک قدم به X نزدیکتر کرده و در مسیر تصمیمات جنجالی و تغییرات تمام‌نشدنی مدنظر ایلان ماسک در رابطه با توییتر سابق، اهرم فشاری به متا و اینستاگرام ارائه می‌دهد. اهرمی که می‌توان به کمک آن کاربران کلافه و خسته توییتر سابق را به فعالیت در Threads ترغیب و قانع کرد.

البته که Threads در این مبارزه تنها نیست و دیگر رقبای توییتر مانند پلتفرم متن‌باز Mastodon، پلتفرم Bluesky (با حمایت مالی جک دورسی) و استارتاپ‌هایی مانند Pebble و Spill نیز در پی جذب کاربران X به خود هستند.

از زمان آغاز به کار این پلتفرم در تاریخ 5 جولای، Threads موفق شد به‌سرعت به رکورد 100 میلیون کاربر فعال دست یابد. البته به‌مرور زمان و رفته‌رفته تعداد کاربران فعال دچار افت شدیدی شد، اما مارک زاکربرگ (مدیرعامل و مؤسس متا) و آدام موسری (رئیس اینستاگرام) در تلاش هستند با معرفی مداوم قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید؛ نه‌تنها کاربران از دست‌رفته را بازگردانند، بلکه کاربران جدیدی را نیز به این پلتفرم جذب کنند.

قابلیت‌هایی مانند مشاهده پست‌ها به ترتیب تاریخ – نسخه وب اپ – جابه‌جایی آسان میان پروفایل‌ها – راهی برای مشاهده پست‌های لایک شده –  امکان حذف جداگانه اکانت Threads (بدون نیاز به حذف اکانت اینستاگرام) – گزینه ادیت و حتی پشتیبانی از قابلیت جستجو.
البته که قابلیت جستجو به‌تنهایی قادر نیست Threads را به رقیب جدی X ایلان ماسک تبدیل کند؛ بلکه ترکیب قابلیت جستجو و قابلیت موضوعات ترند شانس بیشتری در تبدیل این پلتفرم به محلی برای مشاهده و دسترسی به اخبار روز دنیا و مکالمات موردعلاقه کاربران تبدیل خواهد کرد.

توییتر

پوشش اخبار در Threads، درست یا غلط؟

براساس جدیدترین گزارش روزنامه The Information، نگرانی‌های درون‌سازمانی در مقوله میزان پوشش اخبار توسط پلتفرم Threads هنوز به قوت خود باقی‌ هستند. گویا مدیران ارشد این کمپانی تمایل چندانی به پوشش دادن اخبار در این پلتفرم ندارند، زیرا این موضوع همیشه ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود.
البته که در طی سال‌های گذشته کمپانی متا مجبور به دست‌وپنجه نرم کردن بسیاری در این زمینه بوده است. پوشش خبری در شبکه اجتماعی فیسبوک، در گذشته باعث ایجاد مسائل بسیاری شده بود و دودستگی شدیدی در میان کاربران به‌وجود آورده بود. فارغ از جنجال‌ها و آشوب‌های به‌وجود آمده، مسئله انتشار اخبار جعلی نیز به معضلی جدی تبدیل شده بود.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام، هفته گذشته درباره این مسئله صحبت و شفاف‌سازی کرده بود. او اعلام کرد که مسئولین متا و البته Threads، “مقاومت و مخالفتی در زمینه انتشار اخبار ندارند؛ آنها فقط در تلاش هستند که از نشر اخباری که سرشار از وعده و وعید هستند و هرگز به عهد خود وفا نمی‌کنند؛ جلوگیری کنند”.
به‌صورت خلاصه، تا این لحظه انتشار اخبار روز دنیا در Threads با احتیاط بسیار زیادی انجام شده است.

هنوز مشخص نیست که معرفی رسمی از قابلیت موضوعات ترند تا چه میزان در جذب کاربران به Threads مؤثر باشد؛ اما در هرصورت، تأثیر این آپدیت در تشدید رقابت میان این پلتفرم و X غیرقابل انکار است.

نسخه وب | دانلود از گوگل‌پلی | دانلود از اپ‌استور

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array