به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آخرین روز ماه ژانویه، پیش از آغاز ایردراپ 700 میلیون دلاری توکن مبتنی بر سولانای ژوپیتر با نام اختصاری JUP ، یک توکن هفت ساله منسوخ مبتنی بر اتریوم به دلیل تشابه اسمی با این توکن، در مقطعی کوتاه بیش از 430 درصد رشد کرد.

طبق داده‌های وب‌سایت CoinMarketCap، قیمت JUP مبتنی بر اتریوم از 0.005 دلار به 0.026 دلار رسید ولی ظرف مدت کوتاهی با یک سقوط سنگین به حدود 0.007 دلار بازگشت.

قیمت پروتکل ژوپیتر در شبکه اتریوم
قیمت پروتکل ژوپیتر در شبکه اتریوم. منبع: CoinMarketCap

ژوپیتر مبتنی بر اتریوم که در سال 2017 راه‌اندازی شد، پروتکلی است که برای ساخت و میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) طراحی شد، ولی طبق اعلام وب‌سایت رسمی آن، این پروتکل “دیگر فعال نیست”.

از سوی دیگر، ژوپیتر مبتنی بر سولانا یک تجمیع‌کننده صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد علاوه بر سوآپ و ثبت سفارش‌های limit orders، از استراتژی‌های میانگین هزینه دلاری برای خرید توکن‌های شبکه سولانا استفاده کنند.

با وجود اینکه جهش توکن ژوپیتر اتریوم، درست چند ساعت قبل از ایردراپ شبکه سولانا جنجال زیادی در بازار به پا کرد، یکی از مدیران بنیاد سولانا مدعی شده است که این ایردراپ یکی از بزرگترین برنامه‌های توزیع توکن است که تاکنون در سولانا اجرا شده است و اکنون بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. حتی یک سرمایه‌گذار هفده ساله با نام مستعار notxavierj ، ادعا می‌کند که بیش از یک میلیون دلار از ایردراپ توکنJUP  شبکه سولانا به دست آورده است. از بین همه کیف پول‌های واجد شرایط، اکنون 41 درصد توکن‌های JUP خود را مطالبه کرده‌اند.

آستین فدرا (Austin Federa)، رئیس استراتژی بنیاد سولانا نیز در گفتگوی خود با کوین تلگراف گفت که شبکه سولانا عملکرد تحسین‌برانگیزی داشته است، زیرا در همان ساعات اولیه اجرای طرح، در مجموع 2.5 میلیون تراکنش را مدیریت کرده است. به گفته وی، در حالی که هزینه‌های گس در شبکه سولانا (SOL) در اوج جنون ناشی از این ایردراپ به طور قابل توجهی افزایش یافته است، در بدترین حالت معادل 0.01 واحد SOL با ارزش 1.02 دلار بوده است. او این رقم را با کارمزدهای سنگینی که کاربران شبکه اتریوم در جریان ایردراپ‌های محبوبی مانند ApeCoin در مارس ۲۰۲۲ پرداخت کردند، مقایسه نمود.

با این حال، این رویداد با شکایات متعددی از سوی کاربران برنامه‌های شخص ثالث مانند Phantom Wallet و Solflare در اولین ساعت ایردراپ نیز همراه بود. فدرا گفت که این مشکل مربوط به نودهای RPC بوده است که رابط بین کیف پول کاربر و شبکه است نه لایه مبنای شبکه سولانا.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array