به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بحث در مورد کوتاه کردن چرخه‌های تسویه مالی در پنج سال آینده باعث شده است که بیشتر شرکت‌های اوراق بهادار به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توجه کنند.

غول بانکی سیتی (Citi) در آخرین نسخه از تکامل خدمات اوراق بهادار خود، حرکت اخیر هند به تسویه حساب T+1 را نشان می‌دهد که تضمین می‌کند تمام تسویه حساب‌های مرتبط با تجارت ظرف 24 ساعت پس از معامله انجام می‌شود. همانطور که ایالات متحده، کانادا و سایر اقتصادهای پیشرو تلاش‌ها را برای انتقال به چرخه‌های تسویه T+1 افزایش می‌دهند، نظرسنجی سیتی اهمیت فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، CBDC‌ها و استیبل کوین‌ها را در تسریع این انتقال می‌سنجد.

تسویه

از 483 پاسخگوی نظرسنجی و 12 زیرساخت بازارهای مالی (FMI)، 87 درصد CBDC‌ها را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای چرخه‌های تسویه کوتاه‌تر تا سال 2026 (1405) می‌دانند. حمایت از CBDC‌ها در بین شرکت‌های اوراق بهادار سال به سال افزایش 21 درصدی داشته است.

حمایت فزاینده سال به سال از ارزهای دیجیتال فیات توسط پایلوت‌های داخلی و طرح‌های فرامرزی پشتیبانی می‌شود. در گزارش سیتی آمده است:

“آزمایش‌های چند بانکی اخیر بین‌المللی در حال حاضر بینش‌های دقیقی را در مورد نحوه عملیاتی‌سازی منابع مالی بانک مرکزی در زمینه دیجیتال، هم در داخل و هم در کل بازار ارائه می‌دهد.”

تسویه

با این حال، در طول سال‌های آینده، برخی از موانع اصلی پذیرش گسترده دارایی‌های دیجیتال شامل عدم قطعیت‌های نظارتی، دانش محدود، سازگاری با سیستم‌های مالی سنتی و قابلیت‌های متقابل بلاکچین، از جمله موارد زیر است:

تسویه

از بین موسسات مالی مختلف مورد بررسی، سرمایه‌گذاران نهادی، بانک‌ها و مدیران دارایی بیشترین توانایی را برای مقیاس‌بندی و ارائه راه‌حل‌های بازار دارند – یک عامل تعیین‌کننده برای پذیرش گسترده CBDCها، استیبل کوین‌ها و سایر ابزارهای مالی با کنترل مرکزی می‌باشند.

طبق گزارش سیتی، تا سال 2028 (1407)، آرزوهای مالی فراتر از T+1 خواهد رفت. برخی از تغییرات پیش بینی شده شامل جریان اصلی DLT‌ها، چرخه‌های تسویه کوتاه‌تر، مکانیسم‌های تامین مالی متمرکز بر پول نقد دیجیتال و حذف سیستم‌های بانکداری اصلی خواهد بود.

تنها یک ماه پس از اینکه هند ایده انجام پرداخت‌های فرامرزی با استفاده از CBDC خود را به 18 بانک مرکزی مطرح نمود، بانک مرکزی استرالیا پایلوت CBDC داخلی خود را تکمیل کرد.

بانک مرکزی استرالیا معتقد است که CBDC ممکن است از نوآوری‌های مالی در زمینه‌هایی مانند بازارهای اوراق بهادار بدهی حمایت کند و می‌تواند نوآوری را در بخش‌های پول دیجیتال خصوصی در حال ظهور ارتقا دهد و انعطاف پذیری و گنجاندن در اقتصاد دیجیتال گسترده‌تر را افزایش دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array