به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «وال استریت ژورنال»، شرکت خودروسازی بی وای دی (BYD) در سال 2003 شروع به ساخت خودرو برقی کرد. با تغییر رویکرد جهان به سمت خودروهای الکتریکی، این استراتژی نتیجه داد. در سه ماهه اول سال 2023، BYD حدود 12 درصد از کل فروش خودروهای سواری در چین را از آن خود کرده و به سلطنت 15 ساله فولکس واگن به عنوان محبوب‌ترین برند خودرو در این کشور پایان داد. اگر خودروهای هیبریدی را نیز در نظر بگیرید، «بی وای دی» در حال حاضر پرفروش‌ترین شرکت خودروهای الکتریکی در جهان است.
در شکل زیر پنج شرکت خودروسازی که بیشترین فروش خودروهای برقی و هیبریدی را در نیمه اول سال 2023 داشتند، آورده شده است.

بی وای دی

در حال حاضر BYD در تلاش است تا این موفقیت را فراتر از مرزهای چین گسترش دهد. از سال 2021، این شرکت مدل‌هایی را در 52 کشور جهان عرضه کرد، بر روی کارخانه‌ها و یک مرکز پردازش لیتیوم در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و ناوگان کاملی از کشتی‌های باری را برای تحویل خودروها در سراسر جهان خریداری کرده است.

بازار تایلند یک پیروزی برای «بی وای دی» به حساب می‌آید. به لطف هزینه‌های سوخت بالا و فروش یارانه‌ای خودروهای برقی، این کشور بزرگ‌ترین بازار آسیای جنوب شرقی برای خودروهای تمام الکتریکی است که بیش از سه چهارم فروش خودروهای برقی منطقه را به خود اختصاص داده است.

خودرو الکتریکی بی وای دی (BYD) در بازارهای خارج از چین با موانع بزرگی روبروست؛ جایی که تسلا، برندهای قدیمی مانند فولکس واگن و خودروهای برقی داخلی کشورها حضور دارند، رقابت دشوار است.

«ژانگ شیانگ» تحلیلگر خودرو و استاد مدعو در کالج پلی تکنیک «Huanggang» در هوبی، چین، به Rest of World گفت: «بعید است که BYD بر بازار جهانی مانند داخل کشور تسلط داشته باشد. «بی وای دی» ممکن است در فناوری EV پیشرو باشد، اما بی‌نقص نیست.»

تحلیلگران می‌گویند راز موفقیت BYD فناوری باتری آن است که به این خودرو اجازه می‌دهد هم در قیمت و هم در عملکرد رقابت کند. به عنوان مثال، مدل Atto 3 به باتری «بی وای دی» مجهز است که از ساختاری نوآورانه برای افزایش چگالی انرژی فناوری لیتیوم آهن فسفات استفاده می‌کند. به این ترتیب، می‌تواند با باتری‌هایی رقابت کند که از لیتیوم، کبالت و نیکل با چگالی انرژی بیشتر و همچنین گران‌تر استفاده می‌کنند. باتری‌های تیغه‌ای آنقدر خوب کار می‌کنند که حتی خودروسازانی مانند تسلا نیز شروع به استفاده از آنها کرده‌اند.

موفقیت باتری BYD مستقیماً به بنیانگذار شرکت «وانگ چوانفو» وابسته است. وانگ در سال 1966 در یک خانواده فقیر در استان «آنهویی» چین به دنیا آمد و در رشته شیمی فیزیک متالورژی فارغ التحصیل و در یک موسسه تحقیقاتی دولتی مشغول به کار شد. در سال 1993، مؤسسه او را برای مدیریت یک شرکت وابسته که باتری تولید می‌کرد به «شنژن» اعزام کرد. دو سال بعد، وانگ استعفا داد و شرکت باتری سازی خود را راه‌اندازی کرد، که به سرعت به موفقیت‌هایی دست یافت.

علاوه بر قدرت باتری، BYD بیشتر رشد خود را مدیون حمایت دولت چین است. فقدان زیرساخت شارژ به این معنی بود که «بی وای دی» در ابتدا برای فروش خودروهای باتری دار خود به مصرف کنندگان معمولی مشکل داشت. به همین دلیل، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی را به دولت‌هایی که مشتاق بودند فروخت و حتی در پروژه‌های قطار مونوریل شرکت کرد. شهر زادگاه BYD، شنژن، 200 اتوبوس برقی را در سال 2011 از این شرکت خرید.

اکنون که در صحنه خودروهای برقی چین پیشتاز است، «بی وای دی» به دنبال افزایش فروش خود در خارج از کشور است. یک اندیشکده وابسته به دولت چین تخمین زد که سود این شرکت به ازای هر خودرو فروخته شده تنها حدود 12 درصد سود سال گذشته (2022) تسلا بوده است. مدل Atto 3 که در سال 2022 عرضه شد، اولین مدل این شرکت بود که به طور خاص برای بازارهای خارج از چین توسعه یافته بود. این خودرو هم اکنون در هند، ژاپن، سوئد، استرالیا، برزیل و ده‌ها کشور دیگر به فروش می‌رسد.

فضای داخلی Atto 3 که توسط یکی از طراحان سابق مرسدس بنز طراحی شده است، دارای ظاهری «اسپرت» است. علیرغم برخی تردیدها، Atto 3 به لطف قیمت پایین، فضای داخلی جادار و سواری راحت، در فروش به موفقیت رسید. در تایلند، سنگاپور، اسرائیل و نیوزلند، این خودرو عنوان پرفروش‌ترین مدل EV در سال گذشته را داشت.

منبع: restofworld ، wsj

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array